خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

متن سند برنامه راهبردی کشتی کشور اعلام شد

متن سند راهبردی کشتی کشور
نویسنده:

مجتبی شورمیج

تاریخ :

29 دی 1399


ساعت :

۱۹:۴۲

منبع:

خانه کشتی– سند برنامه راهبردی کشتی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه ۲۹ دی ماه) توسط دکتر مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، رونمایی شد.
متن این سند به شرح زیر است:

سند برنامه راهبردی کشتی جمهوری اسلامی ایران

۲۰۲۸- ۲۰۲۱

مجمع عمومی فدراسیون کشتی در مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ و هیئت رئیسه فدراسیون کشتی نیز در مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۹، بنا به پیشنهاد فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران، سند برنامه راهبردی کشتی جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۱- ۲۰۲۸) را در قالب ۲۴ ماده به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- اصول و ارزش­های حاکم بر برنامه راهبردی کشتی و فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:

۱٫ ارتقاء و نهادینه نمودن روحیه و منش پهلوانی در کشتی

۲٫ اخلاق­مداری، تعهد و پایبندی به ارزش­های ایرانی- اسلامی

۳٫ عدالت محوری مشتمل بر شایسته ­سالاری، رفع تبعیض­ها و برخورداری از فرصت­های برابر پیشرفت برای همه کشتی­گیران، مربیان و داوران

۴٫ شفافیت در تصمیم­ها، فرصت­ها و انتخاب­ها

۵٫ ارتقاء همدلی، تفاهم و تعامل میان اهالی کشتی

۶٫ مبنا قرارگرفتن کارآئی و اثربخشی فدراسیون و هئیت­های کشتی استانی

۷٫ ارتقاء بهره­ وری منابع مادی و انسانی

۸٫ پاسخگوئی و مسئولیت ­پذیری دست­اندرکاران و متولیان کشتی

۹٫ حفاظت از سلامت و تندرستی پایدار کشتی­گیران

ماده ۲- چشم ­انداز کشتی جمهوریاسلامی ایران در افق ۲۰۲۸ عبارت است از:

با استعانت از خداوند متعال، اتکال به قدرتلایزال الهی و در پرتو عزم ملی و تکیه بر اشتیاق، قابلیت­ها و استعداد ناب ایرانیبا هدف پی­ریزی زمینه­های تحول و ارتقاء در کشتی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یکتلاش برنامه­ریزی­ شده، مدبرانه و با کسب نظرات و آراء تمامی اهالی و اصحاب کشتی،سند چشم­انداز سال ۲۰۲۸ کشتی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

کُشتی ورزش ملی و آئینی ایرانیان،ورزشی است پرافتخار، محبوب نزد خانواده­های ایرانی، پرچمدار ورزش ایران در میادینبین­المللی، دست­یافته به جایگاه اول بازی­های المپیک (رشته ­­ های آزاد وفرنگی)، ارزش­آفرین و عزت­بخش در مسیرایران مقتدر.

ماده ۳- اهداف کلان کشتیجمهوری اسلامی ایران در افق ۲۰۲۸ عبارتند از:

۱٫ تبدیل فدراسیون کشتی به یک سازمان ورزشیپیشرو، خلاق، چابک، کارآمد و مبتنی بر مدیریت علمی؛

۲٫ قرارگیری مستمر تیم­های ملی رشته­های آزاد وفرنگی در سکوهای سه گانه مسابقات رسمی بین­المللی در رده­های سنی جوانان، امید وبزرگسالان؛

۳٫ اشاعه و نهادینه­سازی نگرش المپیک­محور به مدیریتو راهبری کشتی با تاکید بر تیم ملی بزرگسالان؛

۴٫ تحول در نظام آموزش و تربیت مدرسان، مربیان،کشی­گیران و داوران کشتی؛

۵٫ احیاء و ارتقاء نظام باشگاه­داری درکشتی،ساماندهی و فعال­سازی هیئت­های کشتی استانی و ساماندهی لیگ­های کشتی (با تاکید برلیگ برتر بزرگسالان و لیگ استانی نوجوانان)؛

۶٫ تحول در کشتی پایه و بنیان­سازی برای موفقیت مستمر کشتی؛

۷٫ فراهم­ سازی امکانات پایه و منابع مالی پایدارموردنیاز برای توسعه کشتی؛

۸٫ نهادینه­ سازی برنامه­ محوری و قانونگرایی درکشتی ایران؛

۹٫ تقویت برند کشتی، بسط و ارتقاء فرهنگ غنی کشتیدر ورزش ایران؛

ماده ۴- اهداف کمی کشتی جمهوریاسلامی ایران در افق ۲۰۲۸ عبارتند از:

شاخص واحد سنجش ۲۰۲۱

(المپیک)

۲۰۲۲ ۲۰۲۳ ۲۰۲۴

(المپیک)

۲۰۲۵ ۲۰۲۶ ۲۰۲۷ ۲۰۲۸

(المپیک)

جایگاه تیمی در المپیک

(آزاد و فرنگی)

رتبه جزء چهار تیم اول جزء سه تیم اول اول
تعداد طلا در المپیک

(آزاد و فرنگی)

تعداد حداقل ۱ حداقل ۲ حداقل ۳
جایگاه تیمی در مسابقات جهانی

(آزاد و فرنگی)

رتبه جزء سه تیم اول جزء دو تیم اول جزء دو تیم اول جزء دو تیم اول اول
خانه­های کشتی ملی تجهیز شده تعداد ۲
خانه­های کشتی استانی ساخته، تعمیر و تجهیز شده تعداد ۵ ۱۵ ۲۵ ۳۱ ۴۰ ۵۰ ۶۰ ۶۲
جمعیت کشتی­گیر بیمه شده نفر ۹۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰۰ ۲۵۰۰۰۰ ۳۵۰۰۰۰ ۴۵۰۰۰۰ ۵۵۰۰۰۰ ۶۵۰۰۰۰ ۸۰۰۰۰۰
تعداد کرسی­های جهانی ایران در اتحادیه جهانی تعداد ۱ ۱ ۱ ۲ ۲ ۲ ۲ ۳
درصد مربیان آموزش دیده، فعال و مورد تایید انستیتو کشتی به کل مربیان درصد ۲۰ ۵۰ ۱۰۰

 

ماده ۵- فدراسیون با هدف پی­ ریزی بنیان­های تحول علمی و بنیادین در کشتی کشور، محقق نمودن و نظارت بر حسن اجرای صحیح این برنامه، «شورای راهبری سند و سیاست­ گذاری کشتی» را با عضویت افراد زیر تشکیل دهد:

۱٫ رئیس فدراسیون کشتی (رئیس شورا)

۲٫ صاحب­ نظر حوزه برنامه­ ریزی راهبردی به انتخاب فدراسیون

۳٫ رئیس انستیتو کشتی

۴٫ چهار پیشکسوت یا صاحب­نظر کشتی به انتخاب فدراسیون(۲ نفر رشته آزاد و ۲ نفر رشته فرنگی)

۵٫ سه نفر از روسای هیئت­های کشتی استانی

۶٫ نماینده وزارت ورزش

۷٫ یک نفر فعال اقتصادی به انتخاب فدراسیون

۸٫ یک نفر صاحب­ نظر حوزه رسانه­ به انتخاب فدراسیون

۹٫ یک نفر صاحب­ نظر حوزه فرهنگی- مذهبی به انتخاب فدراسیون

۱۰٫ سرمربیان تیم­های ملی بزرگسالان و جوانان کشتی آزاد و فرنگی حسب ضرورت و تشخیص فدراسیون

۱۱٫ سایر افراد حسب ضرورت و تشخیص فدراسیون

تبصره – آئین­ نامه اجرایی مربوط به این ماده سه ماه پس از تصویب سند برنامه از سوی فدراسیون تدوین و ابلاغ می­گردد.

ماده ۶- فدراسیون موظف است درراستای ارتقاء کارآیی و اثربخشی خود در تحقق اهداف این برنامه و تبدیل به یک سازمان ورزشی پیشرو، درآمدزا، خلاق و دانایی­ محور، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ اصلاح ساختار فدراسیون در راستای کوچک­سازی،چابک­سازی و ارتقاء بهره­وری از منابع سازمان؛

۲٫ عقد تفاهم­نامه بامراکز علمی- تحقیقاتی و دانشگاه­های معتبر کشور برای همکاری در توسعه کمی و کیفی کشتی در ایران؛

۳٫ برقراری ارتباط موثر و سازنده میان فدراسیون کشتی با سایر دستگاه­های اجرایی و نهادهای دولتی وغیردولتی ؛

۴٫ تعریف شرایط احراز اعم از چارچوب­ها و معیارها فنی، تحصیلی، مهارتی و نیز منشور اخلاقی پست­های مدیریتی و اجرایی فدراسیون؛

۵٫ راه­اندازی سیستمجامع منابع انسانی و برنامه­ ریزی به منظور ارتقاء سطح معیشتی- رفاهی پرسنل فدراسیون؛

۶٫ استقرار زیرساخت­های الکترونیک نمودن و هوشمند کردن خدمات فدراسیون به اهالی کشتی از طریق ایجاد اپلیکیشن، طراحی وب­سایت جدید و امثالهم؛

۷٫ استفاده از فناوری­های نوین و IT محور نمودن حداکثری فعالیت­ها و وظایف فدراسیون؛

ماده۷- فدراسیون موظف است با هدف نهادینه­سازی برنامه­محوری و قانون­گرایی در کشتی ، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ تشکیل دفتر طرح وبرنامه فدراسیون کشتی و تحقق برنامه­ ریزی غلتان در انستیتو کشتیبه عنوان یک فدراسیون پیشرو؛

۲٫ تدوین برنامه بیست ساله کشتی جمهوری اسلامی ایران و ارائه به شورای راهبری سند و سیاست­ گذاری کشتی؛

۳٫ تدوین دستورالعمل­های لازم جهت پاسخگوئی و نظارت بر عملکرد ارکان کشتی (کادر فنی تیم­های ملی، هیئت­های کشتی استانی و کمیته­ های مختلف فدراسیون) به فدراسیون؛

ماده ۸- فدراسیون موظف است با هدف بسط عدالت محوری و شایسته سالاری در کشتی کشور، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ تدوین معیارها و مولفه ­های موثر بر فرایندهای انتخاب ملی­پوشان ؛

۲٫ تدوین معیارها و مولفه­ های موثر بر انتخاب کادرفنی تیم­های ملی (هم ازبعد فنی و هم اخلاقی)؛

۳٫ تدوین معیارها و مولفه ­های موثر بر انتخاب و ارتقاء داوران ؛

تبصره- فدراسیون ظرف مدت ۳ماه از ابلاغ این سند، چرخه­ های انتخابی ملی ­پوشان و کادرفنی تیم­های ملی را تدوینو ابلاغ می­نماید.

ماده ۹- فدراسیون موظف است در راستای اشاعه و نهادینه­ سازی نگرش المپیک ­محور، ضمن مبنا قراردادن بازی­های المپیک به عنوان مهمترین آوردگاه جهانی، اقدامات زیر را انجام دهد:

۱٫ بازتنظیم برنامه­ های کشتی کشور (اعم از رقابت­های داخلی و اعزام­های خارجی) متناسب با مقاطع برگزاری المپیک و هدف­گذاری­های فدراسیون؛

۲٫ بازنگری در شیوه ­های برگزاری مسابقات رده­ های سنی پایین به ویژه خردسالان و نونهالان؛

۳٫ بازنگری در اهداف و سازوکارهای اعزام­ های بین­ المللی کشتی­گیران خردسالان و نونهالان؛

۴٫ امکان­سنجی پی­ ریزی ترتیبات مربوط به اعطای حقوق ثابت به ملی­ پوشان با همکاری وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک؛

ماده ۱۰- فدراسیون موظف است باهدف تحول بنیادین در نظام آموزش کشتی و به ویژه تربیت نسل جدیدی از مدرسان و مربیان کشتی، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ فعال­سازی و محوریت قراردادن انستیتو کشتی در حوزه تحول آموزشی و نهادینه­ سازی آن در سراسر کشور؛

۲٫ اعزام مدرسان به دوره­ های آموزشی فدراسیون جهانی کشتی و یا دوره­ های مشترک با کشورهای صاحب کشتی؛

۳٫ عقد قرارداد خواهر خواندگی در کشتی با کشورهای صاحب کشتی و تبادل تجارب دوطرفه؛

۴٫ پیوند میان دانشگاه و مراکز علمی- تحقیقاتی با فدراسیون در حوزه تولید دانش و انجام پژوهش­های کاربردی لازم در اصلاح و تحول کشتی؛

۵٫ تولید محتواهای آموزشی متنوع اعم از کتابچه،دستورالعمل، بخشنامه و ویدئو کلیپ­های آموزشی مختلف برای مربیان رده­ های سنی؛

۶٫ تشکیل کمیته آمار و اطلاعات با هدف به­روز­آوریو تقویت بانک اطلاعات کشتی­گیران در قالب «کارت ملی کشتی­گیر»؛

۷٫ تدوین و ابلاغ دستورالعمل­ها و آئین­ نامه ­های آموزش همسان تمرینات در باشگاه­های کشتی توسط انستیتو کشتی؛

۸٫ سازماندهی و بازطراحی سازوکارهای صدور و تمدیداعتبار کارت­های مربی­گیری به متقاضیان و قهرمانان کشتی و یکساله نمودن اعتبار کارت­های مربی­گری؛

۹٫ ارتقاء انگیزش مربیان سازنده و حراست از حقوق معنوی آنان در تربیت کشتی­گیران رده­ های پایه؛

۱۰٫ حضور مستمر یک داور آشنا به قوانین و مقررات روز کشتی درکنار تیم­های ملی در فرایندهای آماده ­سازی تیم­ها و مسابقات رسمی بین­ المللی؛

۱۱٫ ایجاد کارگروهی برای تحلیل و آنالیز تمرینات تیم­های ملی وهشدار بیش ­تمرینی یا کم­ تمرینی به مربیان؛

ماده ۱۱- فدراسیون موظف است با هدف احیاء و ارتقاء نظام باشگاه­داری درکشتی، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ تعریف ضوابط و معیارهای صدور جواز تاسیس و فعالیت باشگاه­های(لیگی و تمرینی) کشتی و نیز ارائه دستورالعمل­های لازم در خصوص ساختار، ارکان، امکانات، اعضای کادر فنی و پشتیبانی این باشگاه­ها با همکاری نهادهای ذیربط؛

۲٫ تدوین سازوکارهای نظارتی فدراسیون و هیئت­هایکشتی استانی بر عملکرد باشگاه­های (تمرینی) کشتی (نحوه تمرینات و آماده ­سازی،رفتارهای مربیان و …)؛

۳٫ الزام باشگاه­های لیگی کشتی به بهره ­گیری از مشورت­های متخصصین تغذیه وبدنسازی مجرب و مورد تایید انستیتو کشتی به صورت مستمر در طول دوره لیگ؛

۴٫ تدوین شیوه ­نامه­ ای جهت حضور کادرفنی تیم­های ملی و قهرمانان کشتی در باشگاه­های تمرینی کشتی سراسر کشوربه منظور ایجاد انگیزه در نسل جدید و تمرین دادن و آموزش به مربیان سازنده و پایه ؛

ماده ۱۲- فدراسیون موظف است باهدف ساماندهی و فعال­سازی هیئت­های کشتی استانی، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ فعال­سازی هیئت­های استانی کشتی به منظور حضور حداقل یک تیم در لیگ­ برتر کشتی ؛

۲٫ بازدید از استان­ها و جلب همکاری مقامات،نهادهای دولتی و غیردولتی استان برای سرمایه­ گذاری و حمایت مادی و معنوی از توسعه کشتی در استان در بعد زیرساخت­ها،امکانات و اعطای مشوق­های لازم؛

۳٫ ارزشیابی هیئت­هایکشتی استانی مبتنی بر معیارها و شاخص­های عملکرد تدوین شده توسط انستیتو کشتی (ازجمله افزایش تعداد کشتی­گیر جذب و بیمه شده در استان به طور متوسط دو برابر سالقبل، میزبانی مسابقات و رویدادهای کشتی، برگزاری مستمر و موفق لیگ­های کشتی استانیدر رده نوجوانان، برگزاری دوره­های آموزشی و دانش­افزایی برای مربیان فعال و سایرشاخص­ها)؛

۴٫ تعریف معیارها وضوابط مربوط به انتخاب روسای هیئت­ها؛

۵٫ تدوین سازوکار توزیع اعتبارات بین هیئت­های کشتی مبتنی بر شاخص­ها و امتیازات کسب شده توسط هر هیئت؛

۶٫ برگزاری اردوهای تیم­های ملی و رقابت­های مختلف کشتی (جام تختی، لیگ­های کشتی، جام موحد، جام شاهد،جام روز جهانی کودک و سایر مسابقات کشوری) در استان­ها؛

تبصره- فدراسیون آئین­ نامه­ ها و دستورالعمل­های مربوط به هر یک از این موارد را با محوریت انستیتو کشتی تدوین و ظرف مدت ۳ ماه ابلاغ کند.

ماده ۱۳- فدراسیون موظف است باهدف ساماندهی لیگ کشتی در رده­ های مختلف، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ برنامه­ ریزی به منظور تبدیل لیگ برتر کشتی کشور به بهترین لیگ­ کشتی جهان؛

۲٫ دعوت از باشگاه­های مطرح و برجسته ورزشی کشوربرای حضور در رقابت­های لیگ برتر کشتی بزرگسالان و لیگ­های کشتی نوجوانان استانی؛

۳٫ برگزاری منظم لیگ کشتی رده­ بزرگسالان کشوری؛

۴٫ برگزاری منظم لیگ­های استانی نوجوانان با همکاری هیئت­های کشتی استانی؛

ماده ۱۴- فدراسیون موظف است باهدف توسعه و تحول بنیادین در کشتی پایه ، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ جایگزینی مسابقات «جشنواره فنون» به جای مسابقات رسمی در رده خردسالان ؛

۲٫ برگزاری مسابقات بدون کاهش وزن برای رده سنی نونهالان؛

۳٫ برگزاری اردوهای آماده­سازی- انگیزشی نونهالان به صورت متمرکز در شهر تهران (خانه­ های کشتی شهیدهادی و شهید صدرزاده) به صورت هر سه ماه یک بار؛

۴٫ بازطراحی تمریناتو شیوه­ های آماده­ سازی رده­ های سنی پایین به صورت سالانه با محوریت انستیتو کشتی متناسب با ساختار و ویژگی­های بدنی کشتی­گیران؛

۵٫ اولویت قراردادن سلامت کشتی­گیران پایه (خردسال، نونهال ونوجوان) و جلوگیری از کم کردن وزن آنها؛

۶٫ کاهش سن ورود به کشتی برای خردسالان به ۹ سال ؛

۷٫ استعدادیابی در سنین پایین و حفاظت فعال از فرایندهای رشد و بالندگی آنها؛

۸٫ توسعه پایگاه­های استعدادیابی در سراسر کشتی؛

۹٫ پرورش استعدادیاب­ های با دانش، کاربلد و با انگیزه با محوریت انستیتو کشتی؛

۱۰٫ ایجاد و تعریف سازوکارهای انگیزشی برای مربیان پایه؛

۱۱٫ استفاده از ظرفیت قهرمانان و مدال­آوران در باشگاه­های تمرینی و کانون­های کشتی جهت ترغیب خردسالان، نونهالان و نوجوانان کشتی؛

۱۲٫ احیاء کانون­های کشتی در مدارس و آموزشگاه­های کشور؛

۱۳٫ اعطای بورسیه­های تحصیلی به استعدادهای ناب شناسایی شده باهمکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش؛

۱۴٫ تشکیل کارگروه مخصوص تکتیک و تاکتیک و ابداع فنون جدید بامحوریت انستیتوکشتی؛

۱۵٫ تخصیص ردیف اعتباری و بودجه مشخص برای توسعه کشتی در رده­هایپایه؛

ماده ۱۵- فدراسیون موظف است باهدف مبارزه با دوپینگ و بازدارندگی کشتی­گیران از اینعمل، ترتیبات لازم به منظور ا خذ تعهدات حقوقی از کشتی­گیران و نیز باشگاه­هایآنان را در خصوص عواقب مثبت اعلام شدن تست دوپینگ، فراهم نماید.

تبصره- دستورالعمل اجرایی اینماده ظرف ۳ ماه از ابلاغ این سند، تدوین و به کلیه باشگاه­ها و ورزشکاران، ابلاغخواهد شد.

ماده ۱۶- فدراسیون موظف است بهمنظور ارتقاء تعاملات و همفکری میان مربیان تیم­های ملی رده­های سنی (درآموزش و تربیت کشتی­گیران و انتقال به رده­های سنی بالاتر ) اقداماتزیر را به انجام برساند:

۱٫ ایفای نقش سرمربی تیم ملی رده پایین­تر بهعنوان مربی تیم ملی رده بلافصل بالاتر؛

۲٫ برگزاری جلسات مشترک ماهانه میان سرمربیان ومربیان تیم­های ملی رده­های مختلف توسط مدیر تیم­های ملی و ارائه گزارش به رئیسفدراسیون؛

ماده ۱۷- فدراسیون موظف است بابهره­گیری از ظرفیت­های دیپلماسی ورزشی، به منظور توسعه و بسط کشتی در ایران،اقدامات زیر را انجام دهد:

۱٫ رایزنی و بهره­گیریاز دیپلماسی ورزشی جهت افزایش کرسی­های ایران در اتحادیه جهانی

۲٫ مذاکره با کشورهایصاحب­ کشتی جهت برگزاری اردوهای مشترک

ماده ۱۸- فدراسیون موظف است بامنظور توسعه متوازن کشتی در سراسر کشور با توجه به استعدادها وقابلیت­های هر منطقه و نیز تکمیل شبکه زیرساخت­های مورد نیاز این ورزش در کشور،اقدمات زیر را به انجام برساند:

۱٫ پیگیری ساخت،بازسازی و تجهیز ۶۲ خانه کشتی استانی در استان­های مستعد و شهرستان­های کشتی ­خیز تا انتهای برنامه؛

۲٫ عقد تفاهم ­نامه باوزارت آموزش و پرورش، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، وزارت نفت و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بهره­ گیری از تسهیلات، امکانات و زیرساخت­های آموزشی- رفاهی آنان در استان­های مختلف کشور درراستای توسعه کشتی؛

ماده ۱۹- فدراسیون موظف است بامنظور فراهم­ سازی منابع مالی موردنیاز و پایدار برای توسعه کشتی، اقدامات زیر رابه انجام برساند:

۱٫ عقد قرارداد بااسپانسرهای مختلف تبلیغات محیطی، اسپانسر لیگ و اسپانسر البسه کشتی­گیران؛

۲٫ تنوع­ بخشی به ردیف­ های درآمدی فدراسیون کشتی؛

۳٫ شناسایی و پیشنهاد ایجاد منابع درآمدی پایدار برای باشگاه­های کشتی و کشتی­گیران؛

۴٫ انجام مطالعه برروی راهکارهای تامین مالی کشتی در کشورهای صاحب کشتی و الگوگیری از آنان؛

۵٫ مذاکره و رایزنی با شرکت­ها و موسسات اقتصادی بزرگ جهت سرمایه ­گذاری در کشتی در راستای عمل به بخشیاز مسئولیت­های اجتماعی آن شرکت و موسسه؛

۶٫ راه­اندازیاپلیکیشن ( APP ) اختصاصی کشتی با هدف خدمات­رسانی بهاهالی کشتی و ایجاد زمینه درآمدزایی برای فدراسیون؛

ماده ۲۰- فدراسیون موظف است بهمنظور ایجاد کادر مربیان توانمند، بادانش و اخلاق­مدار در کشتیکشور، اقدامات زیر را در دستورکار قرار دهد:

۱٫ ایج ادنظام بیمه­ای مشخص(بیمه عمر و بازنشستگی برای مربیان و بیمه درمان برای خانوادهآنان) برای مربیان سازنده فعال و مورد تایید انستیتو کشتی؛

۲٫ تعریف سازوکار اعطای پاداش­های درخور برای مربیان سازنده در صورت موفقیت وروی سکو رفتن شاگردان آنها؛

۳٫ ایجاد بستر رشد و ارتقای مربیان پایه موفق، کارآزموده و بااخلاق شهرستان­ها به مربیان رده­های ملی؛

۴٫ سطح ­بندی و درجه­بندی مربیان کشتی بر اساستوانمندی فردی و نیازمندی­های رده­های سنی مختلف؛

۵٫ پایش مستمر عملکرد مربیان سازنده و مربیان بزرگسالان در حوزه دانش فنی و اخلاق حرفه­ای؛

۶٫ تعریف و ابلاغ سازوکارهای تشویقی لازم برای انگیزش مربیان سازنده در شناسایی و تربیت کشتی­گیران مستعد؛

۷٫ برگزاری مستمر کلاس­ها و دوره ­های آموزشی دانش­افزاییبرای مربیان سراسر کشور با محوریت انستیتو کشتی به صورت حداقل هرسه ماه یکبار؛

ماده ۲۱- فدراسیون موظف است درراستای تقویت برند کشتی و بسط و تقویت فرهنگ غنی کشتی در ورزش در ایران، اقدامات زیر را به انجام برساند:

۱٫ بهره­گیری حداکثری از ظرفیت رسانه­های اجتماعی و به ویژه رسانه ملی در بسط و اشاعه ورزش کشتی؛

۲٫ ایجاد و بسط فضاهای رسانه­­ای ترویجی، تحلیلیو اطلا ع­رسانی مختص کشتی در شبکه­های مجازی، رسانه­ های مکتوب، رسانه ملی، رادیو، خبرگزاری­های رسمی و وب­سایت فدراسیون؛

۳٫ بهره­گیری از ظرفیت آموزش و پرورش و آموزش عالی (دانشگاه­های دولتی و دانشگاه آزاد) در جذب، حمایت و ارتقاء استعدادهای کشتی؛

۴٫ توسعه اخلاقی و ارزش­مداری کلیه دست­اندرکارانو متولیان کشتی در سطح ملی و استانی؛

۵٫ ایجاد سازوکارها و نظام انگیزشی ترغیب­ کننده برای ورود عموم به کشتی؛

۶٫ بهره ­گیری حداکثری از برجستگی­های فنی واخلاقی مدال ­آوران و نام­ آوران کشتی و معرفی الگوی مطلوب کشتی­گیر به جامعه؛

۷٫ تلاش برای کسب میزبانی رقابت­های بین­ المللی وبرگزاری آنها در شهرستان­های مختلف؛

۸٫ حضور مستمر کادرفنی تیم­های ملی کشتی در استانهاو سرکشی و رسیدگی به وضعیت آنان؛

۹٫ تولید و پخش انیمیشن، فیلم، تیزر و سریال بامحتوای کشتی؛

۱۰٫ تولید برنامه تلویزیونی استعدادیابی مختصکشتی؛

۱۱٫ تولید سرود رسمی و تدوین شعار رسمی تیم­هایملی کشتی کشور؛

۱۲٫ گنجاندن مباحث و افتخارات کشتی در کتب درسیدانش آموزان؛

۱۳٫ تدوین تاریخ شفاهی کشتی؛

ماده ۲۲- فدراسیون موظف است بهمنظور پیشبرد هرچه بهتر اهداف این برنامه، اقدامات زیر را در قالب سایر ارکان وکمیته­های متبوع، به انجام برساند:

۱٫ کسب کرسی مدرسی در کمیته داوران اتحادیهجهانی؛

۲٫ فعال نمودن کمیته پیشکسوتان به منظور حمایت ورسیدگی به وضعیت قهرمانان و کشتی­گیران بازنشسته؛

۳٫ بهره­گیری از ظرفیت نخبگان و صاحب­نظران آشنابه کشتی در کمیته تنظیم مقررات فدراسیون؛

۴٫ فعال­سازی و سرمایه­گذاری بر روی سایر رشته­هایفرعی کشتی با اولویت کشتی ساحلی

۵٫ حمایت از کشتی سنتی اعم از کشتی آلیش و کشتیبانوان در حوزه تامین امکانات و زیرساخت­های موردنیاز در شهرستان­های مستعد و نیزاعزام­های بین­المللی

۶٫ راه­اندازی اپلیکیشن ویژه داوری جهت بسط عدالت­محوری،آگاهی­رسانی و شفافیت تغییر قوانین

۷٫ فعال­سازی اموربین­الملل در بررسی، ترجمه و انتقال سریع مقررات ابلاغی اتحادیه جهانی کشتی بهانستیتوکشتی و مربیان تیم­های ملی؛

ماده ۲۳- انستیتو کشتی درجایگاه نهاد علمی، سیاست­گذار و پیشران تحول آموزشی- تحقیقاتی فدراسیون، موظف استاقدامات و موارد زیر را در راستای تحقق اهداف این برنامه و پشتیبانی از تحول آموزشی در کشتی، به انجام برساند:

۱٫ تعیین سطوحمربیگری (مربیان پایه و بزرگسال) و پرورش مدرسین عملی کشتی برای آموزش سطوح مختلف؛

۲٫ یکسان سازی دروستئوری، عملی و برنامه­های آموزشی برای مدرسان تئوری و عملی؛

۳٫ یکسان سازی برنامه­هایتمرینی کشتی گیران در سطوح مختلف در سراسر کشور؛

۴٫ تدوین سازوکارها والزامات مربوط به منع به­کارگیری مربیان فاقد صلاحیت از نظر انستیتو کشتی در تمامی سالن های ورزشی دولتی و خصوصی سراسرکشور؛

۵٫ تعیین تکلیف و بازنگریدر خصوص بازنشستگی مربیان ۶۰ ساله؛

۶٫ تدوین سازوکارهای برخوردانضباطی با مربیان، داوران، جدول­نویسان، مربیان بدنساز و ماساژورها و ورزشکارانخاطی؛

۷٫ مهندسی کردنبرنامه­های تمرینات تیم های ملی؛

۸٫ تشکیل کمیته­هایتخصصی مربیان، مدرسین، استعدادیابی، روانشناسی، ماساژ، بدنسازی، ارزیابی برنامه­هایتیم ملی، اخلاق، پژوهش، نظارت و ارزیابی برنامه­های تیم ­ملی، اقتصادی، بازاریابیو جذب اسپانسر؛

۹٫ بررسی امکان­سنجیو سازوکارهای ایجاد مدارس کشتی در استان­ها و دانشکده علمی کاربردی کشتی در مقطعکاردانی و کارشناسی در زیرمجموعه فدراسیون؛

۱۰٫ تعریف شاخص­ها، الزامات و نظارت مستمر بر ایجاد مرکزاستعدادیابی تخصصی کشتی؛

۱۱٫ تعیین نماینده کمیته آموزش در هر استان؛

۱۲٫ تعیین شاخص­های آمادگی جسمانی به شرایط سنی مربیان و داوران؛

۱۳٫ تعیین و تبیین چرخه انتخابی تیم ملی؛

۱۴٫ IT محور نمودن کلیه اقدامات و خدمات انستیتو کشتی؛

۱۵٫ تعیین شاخص­های انتخاب مربیان تیم ملی ومدرسین تخصصی فدراسیون؛

۱۶٫ ارائه آموزش­های مجازی مستمر در فضای مجازی و مبتنیبر فناوری­های نوین برای مربیان پایه و بزرگسال و مدرسان؛

ماده ۲۴- فدراسیونموظف است آئین­نامه­ها و دستورالعمل­های اجرایی موردنیاز برای اجرای هر چه بهتراین برنامه را تنظیم و ابلاغ نماید.

تبصره ۱- اینبرنامه در دوره­های زمانی یک­ساله به فراخور ضرورت و با پیشنهاد فدراسیون و تاییدشورای راهبری سند و سیاست­گذاری کشتی، بازنگری می­گردد.

تبصره ۲- فدراسیون موظف است برنامه ­های سالانه اداره کشتی را متناسب با شناسایی اولویت­ها و سیاست­های کلان خویش، مبتنی بر مفاد این برنامه استخراج و قبل از تدوین بودجه سالانه به تصویب هیئت رئیسه برساند.

ضمیمه ۱ : تعاریف و اصطلاحات

در این سند اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

فدراسیون : فدراسیون کشتی جمهوریاسلامی ایران

وزارت ورزش : وزارت ورزش جمهوریاسلامی ایران

سند : سند برنامه راهبردیکشتی جمهوری اسلامی ایران

چشم­انداز : بیانگر تصویری مطلوب از آینده کشتی کشور در افق ۲۰۲۸ است که با اجرای درست این سند محقق می­شود.

هدف کلان : اهداف کلی کشتی که می­بایست سایر اهداف مقطعی در راستای نیل به آن تنظیم گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *