خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

از موحد تا پهلوان باشی؛ بدشانسی کشتی گیرهای پرچمدار در ادوار المپیک!

نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

3 مرداد 1403


ساعت :

۱۳:۳۱

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

اختصاصی خانه کشتی– در طول تاریخ حضور ایران در ادوار المپیک، تا کنون ۵ بار کشتی‌گیرها پرچم‌دار کاروان ایران بوده‌اند که نکته جالب آن، این است که علی رغم شایستگی و مدال‌آوری آن نفرات، اما پرچم‌دارها هیچ‌ وقت به مدال نرسیده‌اند.

جهان پهلوان غلامرضا تختی اولین کشتی‌گیری بود که کاندید پرچمداری ایران شد اما با اینکه در دو المپیک ۱۹۶۰ و ۱۹۶۴ بعنوان پرچمدار برگزیده شده بود در هر دو المپیک پرچم به شخص دیگری واگذار شد. در سال ۱۹۶۰ تختی به دلیل کسوت بیشتر شخصا پرچم را به جعفر سلماسی اولین مدال‌آور تاریخ المپیک ایران تقدیم کرد و در سال ۱۹۶۴ نیز مقامات بالاتر بدلایل سیاسی پرچم را از تختی گرفته و به رئیس فدراسیون شنا دادند!

در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکو سیتی اولین باری بود که یک کشتی‌گیر پیشاپیش کاروان ایران در مراسم رژه شرکت کرد، ابوالفضل انوری سنگین‌وزن تیم ملی پرچمدار کاروان ایران بود که با ۲ برد و ۲ باخت به مدال نرسید و ششم شد.

۴ سال بعد یعنی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ، قرار بود تا عبدالله موحد اسطوره ۶ مداله ایران در آخرین حضور خود در تیم ملی پرچمدار کاروان باشد اما موحد برای تمرکز روی مسابقات خود افتخار پرچمداری را به مسلم فیلابی واگذار کرد. فیلابی در مونیخ تا آستانه کسب مدال نیز رفت اما با دو شکست مقابل الکساندر مدوید و کریس تیلور امریکایی چهارم شد.

در المپیک ۱۹۷۶ مونترال، مسلم فیلابی که در بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ تهران هم پرچمدار کاروان بود در سومین تورنمنت ورزشی مهم متوالی بار دیگر با پرچم ایران پیشاپیش کاروان رژه رفت. این کشتی‌گیر سنگین‌وزن که در مجموع دوران حرفه‌ای خود در سه المپیک ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ شرکت کرده، در کانادا نیز مانند دو تجربه قبلی در المپیک به مدالی نرسید و با ۱ برد و ۲ باخت هفتم شد.

پس از ۱۶ سال فاصله که شامل تحریم دو المپیک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ بود، در سال ۱۹۹۲ بار دیگر پرچمدار از کشتی انتخاب شد. افتخار پرچمداری اینبار نصیب پهلوان باشی کشتی ایران، علیرضا سلیمانی شد که در سال ۱۹۸۹ موفق به کسب اولین طلای تاریخ سنگین وزن ایران در جهان شده بود. سنگین‌وزن فقید کشتی آزاد ایران که بدلایل عجیب و غریب در آستانه پرواز شانس حضور در المپیک ۱۹۸۸ را از دست داده بود در بارسلون نیز بدشانس بود و بعد از ۳ برد در کشتی چهارم به محمود دمیر ترک باخت، سلیمانی در کشتی بعدی نیز مقابل حریف کانادایی ۰-۰ کرد که مطابق قوانین آن زمان هر دو بازنده شدند و پرچمدار ایران به مقام ششم بسنده کرد.

بعد از یک دوره فاصله در سال ۲۰۰۰ بار دیگر نوبت به کشتی رسید. امیررضا خادم که در چهارمین المپیک خود شرکت می‌کرد و پیش‌تر در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ موفق به کسب دو مدال برنز شده بود صاحب این افتخار شد. با توجه به اینکه رقابتهای کشتی آزاد در انتهای برنامه المپیک بود امیررضا خادم چند روز زودتر از سایر اعضای تیم و به تنهایی به دهکده المپیک رفت و در روز افتتاحیه بعنوان پرچمدار کاروان ایران در مراسم شرکت کرد. خادم که روزهای زیادی را بدون سایر اعضای تیم در سیدنی گذرانده بود با قرعه مناسب به نیمه نهایی رسید اما بعد از شکست در این مرحله مقابل رومرو کوبایی در یک کشتی جنجالی در دیدار رده‌بندی به ابراگیموف از مقدونیه باخت تا او نیز نتواند طلسم پرچمداران کشتی را بشکند.

گفتنی است از سال ۲۰۰۰ تاکنون به دلیل تقویم مسابقات المپیک و برگزاری رقابتهای کشتی در چند روز پایانی رقابتها، کمیته المپیک ایران پرچمدار کاروان را از ورزش کشتی انتخاب نکرده است.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *