خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

روایت مدال نگرفتن جدیدی در المپیک ۲۰۰۰؛ امتیاز ثبت نشد، برنز پرید!

عباس جدیدی - عکاس مجتبی شورمیج
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

30 تیر 1403


ساعت :

۲۲:۱۹

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

اختصاصی خانه کشتی– عباس جدیدی در المپیک همواره با کشتی جنجالی فینال سال ۱۹۹۶ به یاد آورده می شود، جایی که با رای مشکوک داوران با نتیجه ۱-۱ طلای المپیک آتلانتا را به کرت انگل امریکایی واگذار کرد. اما قهرمان سال ۹۸ جهان در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی نیز با بدشانسی دیگری روبرو شد که کمتر به آن پرداخته می‌شود.

در سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار قانون سینه به سینه یا کمرگیری وارد کشتی شد که طی آن در حالتی که کشتی در ۳ دقیقه نخست ۰ بر ۰ به پایان می رسید دو کشتی گیر ابتدای زمان دوم را با کمرگیری آغاز می کردند. کمرگیری حداکثر ۱ دقیقه بود و طبق قانون باید یکی از دو کشتی‌گیر صاحب امتیاز می‌شد.

اگر در پایان ۱ دقیقه امتیازی رد و بدل نمی‌شد کشتی‌گیری که قرعه به نامش اصابت کرده بود و ابتدا دست خود رو را رد‌ می‌کرد اخطار می‌گرفت و به حریف ۱ امتیاز می‌رسید تا بهرحال کشتی از تساوی ۰-۰ خارج شود.

عباس جدیدی که از سال ۱۹۹۹ به اجبار و به دلیل حضور علیرضا حیدری به فوق سنگین کوچ کرده بود با وزن بدن کمتر به مصاف حریفان سنگین‌تر رفت و با قرعه مناسب به نیمه نهایی المپیک رسید اما در اینجا در کمرگیری مقهور توانایی دیوید موسول‌بز روس شد تا شانس خود را برای برنز در دیدار رده‌بندی مقابل آلکسیس رودریگز کوبایی جستجو کند.

۳ دقیقه نخست این کشتی ۰ بر ۰ مساوی شد و در کمرگیری ابتدای تایم دوم در یک کش و قوش داور درخواست ۱ امتیاز برای رودریگز کرد که از سوی ۲ داور دیگر رد شد. علی‌رغم تاکید قانون بر امتیاز گرفتن یکی از دو نفر در حالت کمرگیری، این کشتی با اشتباه داوران در حالت سرپا (و نه ادامه کمرگیری) ادامه پیدا کرد و در پایان ۹ دقیقه وقت عادی و اضافه با نتیجه ۰-۰ به سود عباس جدیدی که اخطار کمتری گرفته بود به پایان رسید.

اما در حالی که عباس جدیدی خوشحال از کسب مدال برنز بود، داوران متوجه اشتباه خود شده و پس از جلسه‌ای کوتاه ۱ امتیاز به نفع رودریگز روی تابلو ثبت کردند! امتیازی که مشکوک بود و حتی در صورت صحت نیز باید ۶ دقیقه پیش روی تابلو ثبت می‌شد. این اشتباه داوران فرصت ۶ دقیقه‌ای جبران را از جدیدی گرفت تا شانس کسب مدال برنز را از دست بدهد.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *