خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

سهم مربیان سازنده در لیگ ۱۷ میلیاردی امسال چقدر است؟

محمود اسماعیل پور-مربیان سازنده- لیگ کشتی-مجید قائدی-چمیانی
نویسنده:

اسماعیل خانبابایی

تاریخ :

18 آذر 1399


ساعت :

۱۹:۴۵

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

منابع مالی لیگ برتر در انحصار تعدادی خاص قرار دارد؛ میدان لیگ نباید جولانگاه مربیان یکبار مصرف باشد.


خانه کشتی– رقابت ‌های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی رفته ‌رفته به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. با برگزاری رقابت های دور برگشت تنها مسابقات نیمه نهایی و نهایی باقی می ماند که آن هم در اواخر ماه جاری با مشخص شدن تیم قهرمان، پرونده لیگ بیستم نیز بسته خواهد شد. اما از دیگ لیگ امسال هم چیزی برای مربیان سازنده نجوشید.

بی تردید لیگ کشتی دارای نکات مثبت و منفی است که هر کدام در جای خود دارای تجزیه و تحلیل می باشد. اما در مجموع باید تمامی فعالیت‌های کشتی خصوصاً میدان لیگ به رشد و پیشرفت و ارتقا کشتی ختم شود. افسوس که با نگاه عمیق تر چنین به نظر نمی رسد، چرا که در حال حاضر لیگ کشتی از مسیر اصلی خود دور شده و به سمت و سویی پیش می‌رود که به محل کسب درآمد برای تعدادی آدم خاص تبدیل شده است که هر سال تنها برای به جیب زدن پول در مسابقات لیگ آفتابی می شوند. درواقع این نوع تیمداری در لیگ جز مطرح شدن بعضی ها و تضعیف شدن مربیان سازنده هیچ تاثیری در اهداف از پیش تعیین شده لیگ برتر ندارد و نخواهد داشت.

برکسی پوشیده نیست که تمامی سرمایه های کشتی کشور که در میدان لیگ حضور دارند، دست پرورده مربیان سازنده کشور هستند. مربیانی که با خون و دل در جای جای این کشور به سختی قهرمان ساخته و پرداخته می کنند. اما دیگران از حاصل تلاش و دسترنج آنان میوه می چینند و سر سفره های آماده می نشینند و فیضش را می برند. البته امسال چند مربی سازنده از جمله محمود اسماعیل پور، هاشم حبیبی، مجید قائدی، ناصر نوربخش، محمدعلی چمیانی در کنار تیم ها دیده شدند، اما به نظر می رسد بازهم منابع مالی لیگ در انحصار تعدادی خاص قرار دارد. فدراسیون کشتی به این سوال ما پاسخ دهد که واقعا سهم مربیان سازنده در لیگ ۱۷ میلیاردی امسال چقدر است؟

میدان لیگ نباید جولانگاه مربیان یکبار مصرف باشد.

همه ما بر این باور هستیم که لیگ برتر کشتی به امری ضروری برای مربیان و کشتی‌گیران تبدیل شده است که هر ساله می توانند از چرخه مالی آن پولی بدست آورند و به زخمی بزنند که جای بسی خوشحالیست. اما نباید اجازه داد میدان لیگ جولانگاه مربیان بی خاصیت و یک بار مصرف باشد که تنها برای رسیدن به پول لیگ سالی یکبار سر و کله شان پیدا می‌شود و از حاصل تلاش مربیان سازنده که درحال حاضر خانه نشین شده اند، سودش را ببرند.

البته گفته می شود بعضی از هیئت ‌های کشتی استان ها حرکت هایی برای کمک به مربیان سازنده که ماه ها است بیکار شده اند، انجام داده‌ اند. اما روی صحبت ما با سازمان لیگ است. خوشبختانه لیگ‌ برتر ظرفیت آن را دارد تا تمامی ‌مربیان سازنده از نعمت های مالی ‌لیگ نیز بهره ببرند. لذا سازمان لیگ باید طوری مدیریت نماید تا در این راستا گروهی از مربیان سازنده در کنار تیم ها و گروهی دیگر را با در نظر گرفتن درصدی از قرارداد کشتی گیران مورد توجه و حمایت قرار دهد تا سازنده ها با انگیزه تر به سازندگی بپردازند.

البته قبلا طرحی که پنج درصد از قرارداد مالی کشتی گیران به مربیان سازنده تعلق می گرفت وجود داشت، اما مشخص نیست چرا دیگر اجرا نمی شود. بزرگان اگر می خواهید کشتی در آینده به نسل‌کشی بیشتر دچار نشود مربیان سازنده را دریابید. به جای توجه به کسانی که تنها نام مربی را یدک می کشند و تنها به دنبال منافع فردی هستند، به مربیان تأثیرگذار و سازنده که وقت و زندگی خود را وقف سازندگی کرده اند توجه کنید. مطمئن باشید ثمره شیرین توجه به مربیان شایسته و سازنده آینده کشتی را بیمه خواهد کرد.

 


*فریم به فریم با کوچینگ رضا یزدانی از دریچه لنز مجتبی شورمیج

*رحمان عموزاد همچنان قدرت نمایی می کند (عکس)

*جوانگرایی در نفرات اعزامی تیم ملی کشتی آزاد به صربستان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *