خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

مروری بر نتایج جام جهانی انفرادی کشتی فرنگی؛ سلطه روسیه با ۷ طلا

کشتی فرنگی روسیه در جام جهانی صربستان
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

29 آذر 1399


ساعت :

۱۹:۲۹

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

روسیه با بهره گیری از تمامی ستارگان خود با ۷ طلا و ۲ نقره در صدر رده‌بندی جام جهانی کشتی فرنگی ایستاد.


خانه کشتیجام جهانی کشتی فرنگی در حالی با برتری مطلق روسیه در شهر بلگراد پایتخت صربستان به پایان رسید که علی رغم غیبت برخی از کشورها، مسابقات در سطح نسبتا بالایی با حضور تنی چند از قهرمانان جهان و المپیک برگزار شد.

در این رقابت‌ها علاوه بر کشورمان که با ترکیبی دو نفره راهی بلگراد شد، بیشتر مدعیان غیر اروپایی مسابقات فرنگی از جمله ژاپن، کره جنوبی، قزاقستان و ازبکستان غایب بودند و برخی کشورها مانند ترکیه نیز بیشتر نفرات دوم خود را روانه مسابقات کردند. با این وجود حضور پرقدرت روسیه در کنار نفرات مطرح آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان و چند کشور دیگر باعث رونق مسابقات فرنگی شد.

تیم روسیه در ۸ وزن از نفرات اول مسابقات قهرمانی روسیه استفاده کرد، اما در دو وزن ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم، کشتی‌گیران نامدار روس جایگزین الکساندر کوماروف و نیکیتا ملنیکوف شده بودند.

رده بندی اوزان ده گانه:

۵۵ کیلوگرم:
۱- امین سفرشایف (روسیه)
۲- شریف کیلیچ (ترکیه)
۳- عبدالکریم فرقات (الجزایر) و الدنیز عزیزلی (آذربایجان)

۶۰ کیلوگرم:
۱- ژولامان شارشنبکوف (قرقیزستان)
۲- استپان ماریانیان (روسیه)
۳- ماکسیم کاژارسکی (بلاروس) و کریستین فریس (صربستان)

۶۳ کیلوگرم:
۱- ژامبولات لوکیایف (روسیه)
۲- اریک توربا (مجارستان)
۳- سوسلان دائوروف (بلاروس) و کالی سلیمانوف (قرقیزستان)

۶۷ کیلوگرم:
۱- نظیر عبدالله‌یف (روسیه)
۲- اسلامبک دادوف (آذربایجان)
۳- رومن پاتسورکوفسکی (لهستان) و اسلاویک گالستیان (ارمنستان)

۷۲ کیلوگرم:
۱- بالینت کورپاشی (مجارستان)
۲- مالخاس عمویان (ارمنستان)
۳- روسلان سارف (قرقیزستان) و چنگیز ارسلان (ترکیه)

۷۷ کیلوگرم:
۱- رومن ولاسوف (روسیه)
۲- زولتان لوای (مجارستان)
۳- الکساندرین گوتو (مولداوی) و ویکتور نمش (صربستان)

۸۲ کیلوگرم:
۱- میلاد علیرضایف (روسیه)
۲- صالح آیدین (ترکیه)
۳- رادیک کولیف (بلاروس) و رولند شوارز (آلمان)

۸۷ کیلوگرم:
۱- کیریل ماسکویچ (بلاروس)
۲- داویت چاکوتادزه (روسیه)
۳- زورابی داتوناشویلی (صربستان) و سمن نوویکوف (اوکراین)

۹۷ کیلوگرم:
۱- موسی اولویف (روسیه)
۲- آلکس سوکه (مجارستان)
۳- آرتور عمروف (جمهوری چک) و محمد هادی ساروی (ایران)

۱۳۰ کیلوگرم:
۱- سرگی سمنوف (روسیه)
۲- عثمان ییلدریم (ترکیه)
۳- میکولا کوچمی (اوکراین) و بکا کاندلاکی (آذربایجان)

بررسی نتایج مهم اوزان ده گانه:

در سبک‌ترین وزن مسابقات و در غیاب سه تن از مدال‌آوران مسابقات جهانی ۲۰۱۹، امین سفرشایف، نایب قهرمان سال قبل زیر ۲۳ سال جهان در فینالی زودرس در یک چهارم نهایی ۹-۱ از سد الدنیز عزیزلی قهرمان اسبق جهان گذشت و در فینال نیز با برتری ۸-۰ مقابل حریف ترک به مدال طلا دست یافت. در این وزن کشتی گیر الجزایری با کسب مدال برنز شگفتی ساز شد.

یکی از معدود شکست‌های کشتی‌گیران روس در این مسابقات در فینال ۶۰ کیلوگرم اتفاق افتاد. جایی که استپان ماریانیان نایب قهرمان وزن ۶۳ کیلوگرم جهان که با شکست سرگی املین در مسابقات قهرمانی روسیه دوبنده تیم ملی این کشور را تصاحب کرده بود، علی‌رغم برتری ۴-۰ در زمان اول در نهایت ۴-۴ مغلوب حریف جوان قرقیز شد. نایب قهرمان آسیا که سابقه کسب مدال نقره جهان در وزن ۵۵ کیلوگرم را نیز در کارنامه دارد، در اواخر مسابقه با اجرای فن بارانداز تنها مدال طلای کشور قرقیزستان در بخش مردان را تصاحب کرد.

در وزن ۶۷ کیلوگرم و در غیاب مدعیان اصلی این وزن، نظیر عبدالله‌یف روس که در ابتدای سال نایب قهرمان اروپا شده بود، با شکست حریفان به مدال طلا رسید. وی در مرحله یک چهارم نهایی ۸-۱ از سد داوور اشتفانک کشتی‌گیر کشور میزبان گذشت. قهرمان المپیک ۲۰۱۶ پس از این شکست در این مسابقه با گذاشتن کفش‌هایش در میانه تشک اعلام بازنشستگی کرد و در مسابقات شانس مجدد برای مدال برنز حاضر نشد.

تنها کشتی‌گیر روس که مسابقات را بدون مدال ترک کرد نارک اوگانیان در وزن ۷۲ کیلوگرم بود که در دور نخست ۶-۳ مغلوب چنگیز ارسلان از ترکیه شد و با شکست کشتی‌گیر ترک در مرحله نیمه نهایی از دور مسابقات کنار رفت. در فینال این وزن در رقابتی جنجالی بالینت کورپاشی قهرمان اسبق جهان از مجارستان با نتیجه ۱-۱ از سد عمویان ارمنی گذاشت.

در وزن المپیکی ۷۷ کیلوگرم رومن ولاسوف بزرگ در حالی به مدال طلا رسید که چندین بار تا آستانه شکست پیش رفت. وی در دور دوم با فن کمر پاسکال ایزل آلمانی به دردسر افتاد، اما در دقیقه پایانی با توانایی بالای خود در خاک ۸-۶ به برتری رسید. او در مرحله بعد نیز به زحمت و با نتیجه ۳-۱ کاراپت چالیان ارمنستانی را شکست داد تا در دیداری جنجالی مقابل کشتی‌گیر کشور میزبان ویکتور نمش قهرمان سال ۲۰۱۷ جهان قرار بگیرد. این مسابقه که تا دقیقه پایانی ۱-۱ به سود نمش در جریان بود، با اخطار دیرهنگام ۲-۱ به سود ولاسوف به پایان رسید. شاید برای جبران همین کشتی بود که در مسابقه رده‌بندی کاراپت چالیان ارمنی علی‌رغم تلاش بیشتر در هر دو تایم با اخطار کم‌کاری داوران روبرو شد تا علی‌رغم کسب یک امتیاز فنی، با اخطارهای متوالی داوران مغلوب حریف صرب شود.

بزرگ‌ترین شگفتی مسابقات فرنگی در فینال وزن ۸۷ کیلوگرم و با شکست داویت چاکوتادزه به وقوع پیوست. کیریل ماسکویچ بلاروس که تا پیش از این بزرگ‌ترین افتخارش مدال برنز زیر ۲۳ سال جهان بود، در مسابقه نهایی از فرصت اخطاری که در تایم اول به قهرمان المپیک ۲۰۱۶ داده شد استفاده کرد و با اجرای چند فن متوالی ۱۰-۰ به پیروزی رسید. چاکوتادزه پیش از این برای صعود به دیدار فینال، سمن نوویکوف قهرمان اروپا از اوکراین و حسین نوری از کشورمان را شکست داده بود. کشتی‌گیر اوکراینی که قهرمان زیر ۲۳ جهان نیز هست و بعد از ژان بلنیوک قهرمان جهان نفر دوم اوکراین محسوب می‌شود، در مسابقه رده‌بندی از سد حسین نوری گذشت تا دست نوری علی‌رغم شایستگی از کسب مدال کوتاه بماند.

عدم استفاده از رنکینگ برای سیدبندی کشتی‌گیران در این مسابقات سبب شد تا دو مدعی بزرگ وزن ۹۷ کیلوگرم در همان دور نخست به مصاف هم بروند. در این رقابت حساس و البته جنجالی موسی اولویف قهرمان جهان با نتیجه ۵-۱ از سد آرتور الکسانیان قهرمان المپیک گذشت. این مسابقه بدون هیچ امتیاز فنی به پایان رسید، اما الکسانیان دو بار در موقعیت خاک با اخطار داوران روبرو شد. وی پس از این شکست طبق عادت گذشته خود برای کسب مدال برنز به میدان نرفت. اولویف که با قرعه دشواری روبرو شده بود پس از این پیروزی، با شکست کیریل میلوف بلغار نایب قهرمان سال ۲۰۱۸ جهان و هادی ساروی از کشورمان به دیدار نهایی رسید و با شکست کشتی‌گیر مجارستانی مدال طلا را کسب کرد. هادی ساروی تنها کشتی‌گیری بود که موفق به کسب امتیاز فنی از قهرمان دو سال اخیر جهان شد. اما به دلیل اخطار مشکوکی که در زمان اول دریافت کرده بود، در نهایت با نتیجه ۵-۳ مغلوب شد. وی با شکست میلوف بلغار در دیدار رده بندی با مدال برنز به خانه برگشت. ساروی در دور دوم نیز در رقابتی دشوار نیکولوز کاخلاشویلی کشتی‌گیر گرجستانی‌الاصل ایتالیا را با نتیجه ۲-۱ و با اخطار داوران مغلوب کرده بود.

در فوق سنگین نیز در غیاب رضا کایالپ و میخاین لوپز، کشتی‌گیر روس سرگی سمنوف مشکلی برای مدال طلا نداشت و با اقتدار قهرمان جام جهانی شد. وی در فینال ۷-۱ از سد عثمان ییلدریم نفر دوم ترکیه گذشت. این کشتی‌گیر ترک سال گذشته با شکست مقابل علی اکبر یوسفی به مدال برنز زیر ۲۳ سال جهان رسیده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *