خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

المپیک برای دنیای ورزش و ورزشکاران معنی و مفهوم دیگری دارد

رقاب های گزینشی المپیک قاره آفریقا- اقیانوسیه- المپیک توکیو
نویسنده:

اسماعیل خانبابایی

تاریخ :

23 اردیبهشت 1400


ساعت :

۱۱:۱۰

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

خانه کشتی- هفته گذشته ۴۷۴ کشتی گیر از کشورهای مختلف در آخرین رقابتهای کشتی آزاد و فرنگی گزینشی المپیک در صوفیه بلغارستان برای رسیدن به ۱۲ سهمیه باقی مانده المپیک به میدان رفتند و پنجه در پنجه هم انداختند. در پایان این مسابقات گمنامان زیادی به سهمیه های المپیک دست یافتند و در مقابل بسیاری از قهرمانان بلندآوازه سهمیه المپیک را از دست دادند. در نهایت با به پایان رسیدن این مسابقات پرونده کشتی گیران المپیکی هم بسته شد. حالا همه مدعیان کسب مدال المپیک کمتر از ۳ ماه مهلت دارند تا خود را آماده و مهیا برای رویارویی در این میدان بزرگ نمایند.

پر واضح است که رویداد المپیک رویدادی معمولی نیست. المپیک برای ورزش دنیا و قهرمانان معنی و مفهوم دیگری دارد. بسیاری از قهرمانان موفقیت در ورزش را تنها کسب مدال در میدان المپیک می دانند. بنابراین برای رسیدن به چنین آرزویی از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نخواهند کرد.

باید  توجه داشته باشیم که  میدان المپیک نیازمند برنامه ریزی و استراتژی کاملا متفاوت و هدفمند با دیگر برنامه‌ها است که متاسفانه این برنامه‌ریزی منسجم و متفاوت و هدفمند درکشتی کشورمان به‌خاطر دردسرها و حاشیه ها کمتر دیده شده است. مسئله ای که  همواره از عوامل ناکامی های کشتی ما در المپیک بوده است. تا آنجا که ما شاهد و ناظر بوده ایم برنامه ریزان  کشتی کشورمان بر خلاف رقبای سنتی که آمار مدالهای قهرمانانشان در مسابقات جهانی و المپیک به ده تا سیزده مدال رسیده است تفاوت زیادی میان المپیک و رقابت های جهانی و قاره ای قائل نیستند. بارها گفتیم و نوشتیم پیروزی های نسبی کشتی کشورمان در رقابت‌های جهانی و یا مسابقات آسیایی و حتی کسب ۱۱ سهمیه المپیک‌ اگر چه در جای خود بسیار با اهمیت است اما هرگز تضمین کننده و اطمینان بخش برای موفقیت و کسب مدال در المپیک نبوده و نخواهد بود.

بنابراین تردید نکنید که اگر بخواهیم بازهم با تکیه بر همان روشها و برنامه‌ریزی‌های قبلی و کلیشه‌ای پیش برویم کشتی ما در المپیک پیش رو هم  موفق نخواهد بود.

تنها راه پیروزی و موفقیت در المپیک توکیو نگاه المپیکی و برنامه المپیکی و دورخیز المپیکی و کلان نگری است. که اگر این عناصر به خوبی کنار هم قرار گیرند  به نظر پیروزی در المپیک آسان تر  خواهد بود. چیزی که در حال حاضر در ورزشهای المپیکی  دیده نمی شود.

به همین دلیل  است که علیرضا دبیر نیز بارها اعلام کرده است که انتظار مدال المپیک از کشتی نداشته باشید. بی شک و تردید المپیک توکیو برای ورزش ایران بسیار اهمیت دارد. مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک همه به دنبال آن هستند که ورزش ایران خصوصا کشتی در توکیو عملکرد بهتری نسبت به المپیک قبلی داشته باشد. اما به نظر می رسد چنین انتظاری از ورزشکاران المپیکی نیازمند نگاه المپیکی است و حمایت همه جانبه بالا نشینان ورزش را می طلبد که درحال حاضر اینگونه نیست.

در خاتمه باید این را هم  به بالا نشینان ورزش گوشزد کنیم که  در کنار رفع دغدغه ها باید جلوی برخی رفتارهای خواسته و ناخواسته در رشته‌هایی که ورزش ایران در المپیک به آن چشم دوخته و امیدوار به کسب مدال است  گرفته شود تا گزند و خللی در مسیرشان  تا المپیک  وارد  نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *