خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

به مناسبت سالروز میلاد ژنرال سوریان

نویسنده:

امیررضا احمدی

تاریخ :

2 شهریور 1401


ساعت :

۲۲:۵۹

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی جهان ۳۷ ساله شد.


اختصاصی خانه کشتی– یک؛ دستان هنرمندش را باید پیکاسو نقاشی می‌کرد یا میکل آنژ از آن یک مجسمه ماندگار در می‌آورد تا در زیباترین موزه‌ها نگهداری شود. جایی میان آن قفسه‌های بلند و زیبا. دستانی که هر بار کمر حریف را می‌گرفت، امانش نمی‌داد و تا دمار از روزگار رقیب در نمی‌آورد، ول کن او نبود. کمرگیری‌هایی که بعدها به سبک خودش تبدیل شد و در کلاس مربیان مختلف تدریس می‌شود، کمرگیری به سبک حمید سوریان. کشتی گرفتن‌های سوریان سرشار بود از تکنیک و فنون چشم‌نواز. فرقی‌ هم نمی‌کرد که مدام قوانین کشتی فرنگی عوض شود،. او چه در سرپا و چه در خاک نبوغ بالایش را به اجرا می‌گذاشت و پشت هر حریفی را به تشک می‌رساند. مبارزه‌های ژنرال هفت ستاره کشتی ایران را می‌شود با مسابقات فدرر در تنیس مقایسه کرد یا دربیل‌های رونالدینهو در فوتبال. زیبا، چشم‌نواز، آموزنده و غیرقابل مهار.

دو؛ در کشتی کشورمان قهرمان جهان و المپیک زیاد داریم که ‌همگی صاحب‌نام و قابل احترام هستند اما مگر ما چند نفر را همچون سوریان داریم که جهان کشتی به احترامش بایستد؟ چند قهرمان مثل ژنرال داریم که ولاسوف‌ها برای دیدنش از قبل برنامه بریزند و‌ ذوق کنند یا روسای اتحادیه جهانی در مقابلش صف بکشند؟ در کشتی ما امثال منصورخان برزگر، رسول خادم، حمید سوریان و حتی خود علیرضا دبیر کم هستند. افرادی که در آن‌سوی مرز شناسنامه کشتی ایران باشند و نامشان همچون برند این ورزش بدرخشد. نفراتی که برای خودشان یک سبک قابل توجه دارند و قهرمانان زیادی هستند که حاضرند ساعت‌ها سر کلاس‌شان بنشینند، درس بگیرند و شاگردی کنند. مرد هفت مداله کشتی کشورمان که قریب به یک دهه در سپهر کشتی درخشید، طی مدتی که به فدراسیون برگشته توانسته عصای دست دبیر باشد و تکیه‌گاه دلگرمی‌بخش کشتی ایران.

سه؛ اگر چه امروز کشتی فرنگی ایران پا به پای آزاد می‌درخشد و گامی عقب نمی‌ماند، اما در دورانی که خیلی‌ها کشتی فرنگی را فرهنگی خطاب می‌کردند و کسی نامش را هم نمی‌دانست، سوریان در رگ‌های آن خونی دوباره ریخت. مرد آرام کشتی فرنگی آنقدر مدال گرفت و از سکوها بالا رفت تا برای همیشه نامش را با حروف طلایی در تاریخ کشتی ایران و جهان حکاکی کرد؛ در کنار بزرگانی همچون حبیبی و موحد، در جوار اسطوره‌هایی همچون کارلین و سایتی‌اف. شاید اگر آن کاهش‌ وزن‌های لعنتی در ریو نبود، شاید اگر بارانداز هایش در مقدماتی یا شانس مجدد المپیک می‌گرفت، حالا حمید کارنامه‌ای پر بار تر داشت اما همین حالا هم کتاب افتخاراتش تا همیشه در صدر موزه کشتی ایران می‌درخشد، نامی بزرگ در کنار اسطوره‌های کشتی، قهرمانی هفت ستاره کشتی ایران، ژنرال حمید سوریان. تولدت مبارک ژنرال.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *