خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

حواشی گزینشی آسیایی؛ از سر وزن نرسیدن هیگوچی تا بازگشت نایب قهرمان ۴۰ ساله المپیک

ری هیگوچی، کشتی ژاپن
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

22 فروردین 1400


ساعت :

۲۲:۲۳

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

رقابت‌های آسیایی گزینشی المپیک شاهد حوادث جالب توجهی بود.


خانه کشتی– مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا در حالی طی روزهای ۲۰ تا ۲۲ فروردین در قزاقستان برگزار شد که این رقابت‌ها حواشی جالبی نیز به همراه داشت.

مهم‌ترین اتفاق مسابقات سر وزن نرسیدن ری هیگوچی نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۶ بود. این کشتی‌گیر ژاپنی که در سال ۲۰۱۶ با شکست حسن رحیمی مدال نقره المپیک را تصاحب کرده بود، در قزاقستان به دنبال کسب سهمیه حضور در دومین المپیک متوالی بود اما به دلیل عدم تحویل وزن قانونی اجازه حضور در مسابقات را پیدا نکرد. بر اساس گفته هیگوچی، وی در سالن وزن کشی ۲۵۰ گرم اضافه وزن داشت و پس از ۳۰ دقیقه تلاش و در آخرین لحظات همچنان ۵۰ گرم بالای وزن ۵۷ کیلوگرم بود و به همین دلیل اجازه حضور در مسابقات را پیدا نکرد.

اتفاق دیگر مسابقات کشتی آزاد مردان در مرحله نیمه نهایی وزن ۶۵ کیلوگرم به وقت پیوست. الیاس بکبولاتوف قهرمان سابق اروپا که از کشور ازبکستان به دنبال کسب سهمیه حضور در مسابقات المپیک بود، در دیدار نیمه نهایی مقابل ارنظر اکمت‌علیف از قرقیزستان در حالی که ۸-۰ از حریف خود پیش بود با ضربه فنی شکست خورد تا در عین ناباوری جواز حضور در المپیک توکیو را از دست بدهد. کشتی‌گیر قرقیز در دیدار نهایی نیز با پیروزی ۱۵-۱۳ مقابل امیرمحمد یزدانی به مدال طلای این وزن رسید.

دیگر حادثه بزرگ این رقابت‌ها در کشتی فرنگی اتفاق افتاد. کیم هیون وو رقیب دیرینه سعید عبدولی و قهرمان المپیک ۲۰۱۲ که پس از شکست مقابل محمدعلی گرایی در مسابقات جهانی نورسلطان موفق به کسب سهمیه المپیک نشده بود، در این رقابت‌ها نیز در کشتی نخست مقابل حریفی از هند غافلگیر شد و پس از تحمل فنون پرتابی حریف در نهایت با ضربه فنی مغلوب گورپریت سینگ شد.

از نکات دیگر مسابقات می‌توان به حضور گئورگی سورتسومیا کشتی‌گیر نامدار گرجستانی الاصل قزاقستان اشاره کرد. سورتسومیا که در سال ۲۰۰۴ در وزن ۱۲۰ کیلوگرم و در حضور سجاد برزی به مدال نقره المپیک آتن رسیده بود، پس از شکست مقابل مسعود هاشم‌زاده در مسابقات آسیایی ۲۰۰۸ و ناکامی در کسب سهمیه المپیک ۲۰۰۸ پکن از دنیای قهرمانی کنار رفت. قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ پس از ۱۳ سال دوری از میادین رسمی و در سن ۴۰ سالگی بار دیگر شانس خود را برای حضور در المپیک امتحان کرد اما با دو شکست مقابل حریفانی از چین و کره جنوبی حتی موفق به حضور در جمع ۴ نفر برتر وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز نشد.

در کشتی زنان نیز چین و ژاپن با کسب سهمیه‌های باقی‌مانده موفق به تکمیل تیم خود برای حضور در المپیک توکیو شدند تا در کنار امریکا سه کشوری باشند که هر ۶ سهمیه بخش زنان را به دست آورده‌اند. در بخش مردان نیز تا پیش از مرحله آخر مسابقات گزینشی در بلغارستان، تنها کوبا در کشتی فرنگی و ایران در کشتی آزاد موفق به کسب هر ۶ سهمیه ممکن شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *