خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

رویای بر باد رفته قهرمانی جهان و داغی که کام کشتی را تلخ کرد

علی دلفانی- کشتی ناشنوایان- حسن عابدی
نویسنده:

امیررضا احمدی

تاریخ :

19 اردیبهشت 1400


ساعت :

۸:۳۰

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

خانه کشتی– پنجم اردیبهشت ماه سال جاری خبری مبنی بر مصدومیت علی دلفانی کشتی گیر کرمانشاهی تیم ملی کشتی فرنگی ناشنوایان منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که این کشتی گیر کرمانشاهی، پس از تعطیلی سالن‌های ورزشی و خانه کشتی شهرستان صحنه محل زندگی دلفانی، به دلیل وضعیت قرمز کرونا، برای حفظ آمادگی جهت شرکت در مسابقات پیش رو در یک باشگاه خصوصی تمرین کرده که متاسفانه از ناحیه نخاع گردن و کمر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. پس از وقوع این حادثه تلخ، روند ابتدایی درمان مرحوم دلفانی در درمانگاهی در شهر صحنه آغاز می‌شود و سپس این کشتی‌گیر فقید برای ادامه درمان و عمل جراحی به بیمارستان طالقانی شهر کرمانشاه منتقل می‌شود.

به گفته امید قادری، رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه نوع آسیبی که مرحوم دلفانی دیده بود در سطح قسمت نخاع گردنی بود که معمولا این نوع از آسیب ها باعث فلج چهار اندام فرد آسیب دیده می شوند.

قادری در این باره گفت:

علیرغم اینکه خانم دکتر سپهری این کشتی گیر را مورد عمل جراحی قرار داد و فشردگی که به نخاع وارد شده بود را توانست آزادسازی کند، اما از آنجایی که بخش زیادی از کنترل اندام های داخلی بدن مرتبط با سیستم های نخاعی است، برای همین بعد از عمل جراحی بدن بیمار دچار اُفت فشار و اُفت ضربان قلب شد.

وی تاکید کرد:

تمام پروسه های درمانی مرحوم دلفانی در بیمارستان طالقانی کرمانشاه به دقت اجرا شد، اما متاسفانه این کشتی گیر ملی پوش ناشنوایان به علت شدت آسیب وارده جان خود را از دست داد.

نگاهی گذرا به زندگی زنده یاد علی دلفانی

دلفانی متولد سال ۱۳۷۹ در شهرستان صحنه بود. فرزند پدری آرایشگر که با مغازه اجاره‌ای در شهرستان صحنه برای تامین معاش خانواده ی ۶ نفره (دارای ۳ دختر و یک پسر) تلاش می‌کند. پدر علی، تنها پسر خانواده که از َبدِ حادثه با مشکل ناشنوایی مواجه بود را تشویق به‌حضور در ورزش قهرمانی کرده و علی فرزند دوم خانواده نیز تمرین کشتی را زیر نظر سیدمصطفی معینی مربی خانه‌کشتی شهرستان صحنه (از ابتدای بروز این حادثه مثل پروانه دور شاگردش چرخیده و پیگیر موضوع است) آغاز کرده و باشرکت مستمر در تمرینات و تلاش در مسابقات، استعداد خودش را در هر دو رشته کشتی‌آزاد و فرنگی نشان داده و در زمانی‌ که محسن کاوه مدیر تیم های‌ ملی کشتی‌ناشنوایان بود به اردوی تیم‌ملی کشتی‌آزاد ناشنوایان دعوت می‌شود.

توانمندی او در هردو رشته آزاد و فرنگی، باعث می‌شود تا درمرحله بعد، وقتی سهمیه حضور درکشتی‌آزاد نصیبش نشد، ازسوی مسئولان فدراسیون‌ ناشنوایان و تیم‌ملی، به‌ اردوی تیم‌ملی کشتی‌ فرنگی ناشنوایان به‌میزبانی کرمانشاه در وزن ۷۷ کیلو دعوت شود. او‌ در ماه‌های گذشته خودش را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۱ به میزبانی استانبول آماده می‌کرد که متاسفانه این اتفاق ناگوار دفتر زندگی او را بست.

در همین رابطه معاون امور حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استانهای وزارت ورزش و جوانان که پس از فوت علی دلفانی برای دیدار با خانواده این ورزشکار به کرمانشاه سفر کرده بود اعلام کرده که کاروان ایران با نام علی دلفانی به مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اعلام می‌شود.

همچنین این مسئول از نامگذاری سالنی در شهرستان صحنه به نام این ورزشکار خبر داد و اعلام کرد از خانواده این قهرمان فقید نیز حمایت‌های لازم به عمل آمد خواهد آمد.

دلیل این اتفاق تلخ کدام است؟ اشتباه ورزشکاران یا ضعف مدیریت؟

بر اساس آنچه که مسئولان گفته‌اند، سالن‌های ورزشی به دلیل وضعیت قرمز کرونا تعطیل بوده و علی دلفانی در سالنی دیگر تمریناتش را پیگیری می‌کرده. حال سوالی که پیش می‌آید این است که ورزشکارانی که قرار است به عنوان ملی پوش در فاصله کوتاه زمانی به مسابقات جهانی اعزام شوند و برای ایران افتخار آفرینی کنند، کجا باید تمرینات خود را پیگیری کنند و چگونه آمادگی خود را حفظ کنند در حالی که اگر در مسابقات عملکرد مطلوبی نداشته باشند هدف شدیدترین انتقادات قرار می‌گیرند؟

در اینکه باید تمامی موارد بهداشتی رعایت شود تا شاهد ریشه کن شدن ویروس نحس کرونا باشیم شکی نیست، اما مطمئنا باید ستاد کرونا برای قهرمانان تمهیدات ویژه‌ای را تدارک ببیند تا این نفرات بتوانند تمرینات‌شان را در فضایی مناسب پیگیری کنند و از نظر شیوع ویروس کرونا هم مشکلی پیش نیاید. امری که می‌تواند از‌ وقوع اتفاقاتی تلخی همچون آنچه بر کشتی گیر کرمانشاهی گذشت جلوگیری کند.

روحش شاد و یادش گرامی

طرح از: حسن عابدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *