خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

مروری بر تمامی سهمیه‌ های کشتی آزاد در المپیک توکیو

کشتی آزار قهرمانی اروپا- طه آکگل- پتریاشویلی
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

19 اردیبهشت 1400


ساعت :

۰:۰۴

منبع:

اختصاصی خانه کشتی


۹۶ سهمیه کشتی آزاد مردان در المپیک توکیو بین ۴۱ کشور توزیع شد.


خانه کشتی– با پایان مسابقات گزینشی المپیک در بخش کشتی آزاد تکلیف هر ۹۶ سهمیه کشتی آزاد مردان مشخص شد. ایران و روسیه تنها کشورهایی بودند که موفق شدند تا با کسب هر ۶ سهمیه ممکن با ترکیب کامل در المپیک توکیو شرکت کنند. این درحالی است که در المپیک ۲۰۱۶ برزیل کشورهای آذربایجان، گرجستان، مغولستان، ترکیه و امریکا هم در کنار ایران و روسیه موفق به کسب سهمیه کامل شده بودند. اما در این دوره با کم شدن مجموع سهمیه‌های کشتی و حذف مرحله آخر مسابقات گزینشی موفق به تکرار این نتیجه نشدند.

کشور امریکا که همواره در کنار ایران و روسیه از مدعیان سنتی کشتی آزاد محسوب می‌شود، برای نخستین بار پس از المپیک ۱۹۸۰ مسکو با ترکیبی ناقص راهی مسابقات کشتی آزاد المپیک خواهد شد. امریکا پس از تحریم المپیک مسکو در ۹ المپیک بعدی با ترکیب کامل شرکت کرده بود اما این بار پس از ناکامی جردن الیور با ۵ کشتی‌گیر در المپیک توکیو حاضر خواهد بود. هرچند که در المپیک ۲۰۰۸ نیز مایک زادیک در وزن ۶۰ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک نشد اما پس از مصدومیت کشتی‌گیر بلغارستان در آخرین روزها به عنوان جایگزین در المپیک پکن کشتی گرفت.

تقسیم‌بندی کشورها بر اساس تعداد سهمیه کسب شده در کشتی آزاد مردان به شرح زیر است:

۶ سهمیه:
ایران و روسیه

۵ سهمیه:
امریکا و قزاقستان

۴ سهمیه:
ازبکستان، الجزایر، بلاروس، هند، ژاپن و ترکیه

۳ سهمیه:
آذربایجان، چین، کوبا، گرجستان و مغولستان

۲ سهمیه:
ارمنستان، اوکراین، ایتالیا، کانادا، کلمبیا، مصر، گینه بیسائو، تونس و لهستان

۱ سهمیه:
آرژانتین، بلغارستان، آلمان، مجارستان، کوزوو، قرقیزستان، نیجریه، مقدونیه شمالی، پرو، پورتوریکو، سنگال، سن مارینو، صربستان، سوئیس، یونان، اسلواکی و رومانی

از نکات جالب می‌توان به ناکامی مطلق کره جنوبی در کسب حتی یک سهمیه در کشتی آزاد اشاره کرد. کشورهای مطرحی مانند اوکراین، گرجستان و آذربایجان نیز با به دست آوردن ۲ یا ۳ سهمیه پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند.

کشورمان نیز با کسب هر ۶ سهمیه ممکن توانست برای ششمین المپیک متوالی با ترکیب کامل در کشتی آزاد حاضر شود. ایران در المپیک‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ نیز تمام سهمیه‌های کشتی آزاد را کسب کرده بود. آخرین ناکامی ایران در به دست آوردن جواز حضور در مسابقات المپیک در یک وزن کشتی آزاد به المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا باز می‌گردد. در آن سال مسابقات گزینشی فقط در یک مرحله برگزار می‌شد و نفرات برتر مسابقات قهرمانی آسیای چین در هر وزن جواز حضور در المپیک را کسب می‌کردند. در آن رقابت‌ها نادر رحمتی نماینده ۴۸ کیلوگرم کشورمان سر وزن نرسید تا ایران با ۹ کشتی‌گیر در ۱۰ وزن در بیست و ششمین دوره مسابقات المپیک حاضر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *