خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

کشتی با لیگ سایه کرونا را از سر خود کنار می زند؟

نویسنده:

مصطفی ذبیح زاده

تاریخ :

8 مهر 1399


ساعت :

۱۳:۳۹

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

اغراق نیست اگر ویروس کرونا را یکی از عجیب‌ترین اتفاقات زندگی بشری در قرن بیست و یکم بخوانیم؛ ویروسی که با سرعتی ماورای باورها اکثریت کشورها را درگیر خود کرد و یک ترس فراگیر را در جهان رواج داد؛ ترسی که بر زندگی جهانیان سایه افکند و فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و از جمله ورزشی را تحت الشعاع قرار داده است.


خانه کشتی– در حالی که ورزشکاران حرفه ای در سرتاسر دنیا به روزهای پایانی برنامه های آماده سازی خود برای حضوری قدرتمند در بزرگترین و مهم ترین رویداد ورزشی دنیا نزدیک می شدند، این کرونا بود که همگان را غافلگیر کرد و برگزاری مسابقات المپیک توکیو ۲۰۲۰ را یکسال به تعویق انداخت؛ اقدامی که ضرر ۳ میلیارد یورویی را برای کشور میزبان به همراه داشته است.

در ایران اما، در ابتدا کرونا جدی گرفته نشد و اوایل اسفندماه سال گذشته (چند ماه پس از فراگیری این ویروس در جهان و مراحل ابتدایی شیوع آن در داخل کشور) بود که ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش در اولین اطلاعیه خود به پیام‌ های هشدار دهنده بسنده کرد. یکی از مهم‌ترین تصمیمات ورزش ایران اما چند ساعت بعد از اولین اطلاعیه این ستاد اتخاذ و اعلام شد که پیرو هماهنگی به عمل آمده با معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان و نظر به اهمیت حفظ سلامت ورزشکاران و دست اندرکاران ورزش و همچنین علاقه مندان و تماشاگران رویدادهای ورزشی، از پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ تمام مسابقات ورزشی در کشور لغو اعلام می‌شود. از همان روزها بود که رفته رفته اردوهای تیم های ملی کشتی در رده های مختلف تعطیل شد، کشتی گیران به خانه هایشان رفتند و ترجیح دادند تمریناتشان را به صورت انفرادی دنبال کنند. روزها می گذشت و بر شدت شیوع این ویروس در کشور افزوده می شد، تا اینکه اکثر شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار گرفتند و در این بین تعداد زیادی از ورزشکاران با حضور در باشگاه ها و پیگیری تمریناتشان به این ویروس مبتلا شدند. حسین نوری، قهرمان بازی های آسیایی جاکارتا از کشتی گیرانی بود که مجبور شد در خاک این ویروس بنشیند. نوری روزهای سختی را در بیمارستان سپری کرد و پزشکان از وخامت حالش خبر داده بودند، او اما به خوبی از پس کرونا برآمد و ضربه اش کرد و بار دیگر به تمرینات بازگشت، این بار اما با رعایت تمامی نکات بهداشتی.

به همین منوال کرونا نه تنها کشتی بلکه اکثر فدراسیون های ورزشی کشورمان را برای چند ماهی بلاتکلیف گذاشت، تا اینکه با از سرگیری مسابقات لیگ برتر فوتبال، سازمان لیگ کشتی نیز به فکر اخذ مجوز برای برگزاری مسابقات لیگ کشتی البته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی افتاد تا هم تنها راه منبع درآمد کشتی گیران و مربیان قطع نشود و هم اینکه کشتی گیران پس از مدت طولانی با یکدیگر سرشاخ شوند و به تدریج در شرایط مسابقه قرار بگیرند. بالاخره رایزنی های سازمان لیگ کشتی برای متقاعد کردن ستاد مقابله با کرونا در ورزش به ثمر نشست و مجوز برگزاری لیگ برتر کشتی به شرط رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی صادر شد. مجوزی که برای متولیان کشتی حتی از مجوز برگزاری اردوهای تیم ملی هم مهم تر بود، چراکه ارتباط مستقیم با بحث درآمدزایی و مشکلات معیشتی اهالی کشتی داشت.

اکنون مسئولانی که تا پیش از صدور مجوز برگزاری لیگ کشتی، با تمام توان برای کسب آن تلاش و تبلیغ می کردند، حالا در آستانه آزمونی سخت قرار گرفته اند و باید با یکی از مهم ترین چالش های سال های اخیر فدراسیون دست و پنجه نرم کنند که آیا می‌توانند وعده های خود را مبنی بر تضمین سلامت کشتی‌گیران، مربیان، داوران و عوامل اجرایی لیگ عملی کنند یا خیر. وعده هایی که جامه عمل پوشاندن به آن ها مستلزم هزینه های کلان است.

با وجود شیوع دوباره ویروس کرونا در سایر کشورها، از اتحادیه جهانی کشتی خبر می رسد که مسئولان این اتحادیه مصر به برگزاری رقابت های جهانی ۲۰۲۰ در شرایط خاص و ایمن هستند. لذا برگزاری لیگ را باید یک فاکتور اساسی برای دوباره زنده کردن کشتی در ایران دانست و امید است با حضور دوباره کشتی گیران به روی تشک و پس از آن از سرگیری اردوهای تیم ملی، ملی پوشان کشورمان خود را محیای حضور در رقابت های جهانی ۲۰۲۰ و پس از آن المپیک توکیو کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *