خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

احسان امینی: در مرحله نهایی انتخابی تیم‌ملی هیچ اغماضی صورت نمی‌گیرد

احسان امینی
نویسنده:

امیررضا احمدی

تاریخ :

12 تیر 1401


ساعت :

۱۴:۲۹

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

بر اساس اعلام مربی تیم ملی کشتی آزاد، مرحله پایانی چرخه انتخابی تیم ملی فصل‌الخطاب مسابقات است.


اختصاصی خانه کشتی– چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، پس از عبور از ایستگاه قهرمانی کشور، قهرمانی آسیا و جام تختی، به ایستگاه پایانی رسیده تا ترکیب تیم ملی برای حضور در مسابقات جهانی مشخص شود.

مرحله نهایی چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، روز یکشنبه ۱۹ تیرماه در سالن ۱۲هزار نفری آزادی برگزار می‌شود که انتخابی اوزان ۶۱، ۸۶، ۹۲، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم برگزار می‌شود.

انتخابی اوزان ۵۷ و ۷۹ کیلوگرم با اعزام نفرات به مسابقات بین‌المللی تونس خواهد بود و در اوزان ۶۵، ۷۰ و ۷۴ کیلوگرم، به ترتیب رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی و یونس امامی ملی‌پوش ایران در صربستان خواهند بود.

در همین راستا، احسان امینی، مربی تیم ملی کشتی آزاد در گفت‌و‌گو با خانه کشتی، درباره مرحله پایانی چرخه انتخابی تیم ملی گفت:

مرحله نهایی چرخه انتخابی و پس‌ از آن مسابقات بین‌المللی تونس، فصل‌الخطاب خواهد بود و پس از آن ترکیب تیم قطعی است. یعنی هرکسی شکست بخورد از چرخه خط می‌خورد، نفرات برتر مشخص می‌شوند و اغماضی هم صورت نمی‌گیرد.

او درباره برگزار نشدن انتخابی در بعضی اوزان مانند ۶۵ و ۷۴ کیلوگرم، و انتخاب زودهنگام نفرات ملی‌پوش گفت:

در اوزان ۶۵ و ۷۴ کیلوگرم، رحمان عموزاد و یونس امامی، سال قبل در تیم ملی بوده‌اند و در مرحله اول چرخه انتخابی امسال کشتی گرفته و همه رقبا را شکست داده‌اند. در قهرمانی آسیا هم قهرمان شده‌اند و به همین دلیل، اگر بعد از آن دوباره وارد انتخابی شوند، خیلی جایز نیست چون حریف جدیدی نیست که با آن‌ها کشتی بگیرد و همه رقبا را شکست داده‌اند.

امینی افزود:

مثلا الان در وزن ۷۹ کیلوگرم، علی سوادکوهی قهرمان کشور شده و محمد نخودی که مدال جهانی دارد، غایب بوده. یا در وزن ۸۶کیلوگرم همینطور، این نفرات حریفانی دارند که باید در ادامه با آن‌ها کشتی بگیرند، اما یونس امامی یا رحمان عموزاد، در مرحله اول چرخه قهرمان شده و طلای آسیا را هم کسب کرده‌اند. پس جایز نیست که چند مرحله کشتی بگیرند، این افراد شایستگی خود را نشان داده‌اند.

قهرمان اسبق آسیا درباره حضور نیافتن قهرمانان مسابقات جهانی نروژ در جام تختی، گفت:

اگر جام تختی با حضور ستاره‌ها باشد زیباتر می‌شود اما الان در جام تختی، به جز سه طلایی نروژ، بقیه مدال‌داران جهان کشتی گرفته‌اند. آیا نباید یک امتیاز ویژه برای طلایی‌های دنیا در نظر بگیریم؟

او افزود:

در جام تختی نفراتی مانند مجتبی گلیج، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی و سرلک کشتی گرفته‌اند. اما قهرمان‌های دنیا که مدال طلا کسب کرده‌اند، بهتر است در مرحله آخر کشتی‌ بگیرند اما بقیه مدال داران جهان باید در یک مرحله مانند جام تختی کامل شرکت کنند. ولی این حق کسانی است که طلای جهان گرفته‌اند که یک امتیاز داشته باشند و در مرحله آخر کشتی بگیرند.

مربی تیم ملی کشتی آزاد درباره اینکه چرا شرایط انتخابی بعضی اوزان مانند ۵۷ کیلوگرم با اوزان دیگر متفاوت است، عنوان کرد:

بعضی کشتی‌گیران عیارشان در مسابقات داخلی مشخص شده و باید بیشتر در مسابقات برون‌مرزی محک بخورند تا ببینیم این صلابت را در مسابقات خارجی هم دارند یا نه.

او افزود:

در کل اینکه در بعضی اوزان هم کادرفنی تصمیم بگیرد انتخابی به چه شکل باشد، بهتر است. مثلا احمد جوان یک کشتی گیر با استعداد است که ستاره جام تختی بود و سرلک عنوان‌دار را شکست داد. پس بهتر است او را در یک تورنمنت بین‌المللی در خارج از ایران هم محک بزنیم تا عیار او مشخص شود. بی‌شک اگر آنجا هم نتیجه بگیرد، برازنده اوست و می‌تواند در جهان مدال بگیرد.

امینی عنوان کرد:

پس مسابقه برون‌مرزی با حضور تیم‌های خارجی عیار آن‌ها را بیشتر مشخص می‌کند. اما در وزنی مانند ۸۶ یا ۹۲کیلوگرم، حسن یزدانی و کامران قاسمپور در مسابقات برون‌مرزی تجربه دارند و نیازی نیست دوباره محک خارجی بخورند. اما در بعضی اوزان باید این عیار مشخص شود تا تردیدی نباشد و گره آن وزن باز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *