خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

باید اختیارات مدیر فنی و سرمربی شفاف باشد تا از حرکت های موازی جلوگیری شود

غلامرضا محمدی -محسن کاوه -عباس حاج کناری
نویسنده:

اسماعیل خانبابایی

تاریخ :

23 دی 1399


ساعت :

۲۳:۲۲

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

خانه کشتی– پس از حضور مرحوم حجت الله خطیب در فدراسیون کشتی، رسول خادم به عنوان مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی انتخاب شد. سناریو مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی درحالی کلید خورد که کمتر کسی فکر می کرد باعث بروز اختلافات نامحسوس به خاطر دوگانگی و اختلاف سلیقه با سرمربی گردد. هرگز قصد نداریم با پرداختن به این موضوع چنین برداشت شود که در حال حاضر اختلافی میان مدیر فنی و سرمربی تیم‌های ملی کشتی آزاد وجود دارد. بلکه می خواهیم بدانیم به چه دلیل کشتی آزاد دارای مدیر فنی است، اما کشتی فرنگی فاقد آن است.

به نظر پاسخ آن کاملا مشخص است و آن عدم تعریف و تدوین درست جایگاه مدیر فنی تیم های ملی است. لذا در مورد آن سلیقه‌ای تصمیم گیری می شود. جالب این جاست که محمد بنا اعتقادی به مدیر تیم ملی نداشته و تا این لحظه نیز زیر بار چنین سناریویی نرفته و برخلاف کشتی آزاد، کشتی فرنگی نشان داده است بدون مدیر فنی هم می تواند به بهترین شکل راه خود را ادامه دهد و به نتایج خوبی نیز دست یابد.

بنابراین تجربه نشان داده این جایگاه نه تنها تاثیرگذار نبوده، بلکه باعث بروز اختلاف و دوگانگی نیز در اردوهای تیم ملی کشتی می گردد. چرا که مشخص نیست حرف اول و آخر را چه کسی می زند. به همین خاطر اردونشینان مردد هستند و نمی دانند باید با کدامین ساز برقصند. ساز مدیر فنی یا سرمربی تیم ملی؟

این خیلی خوب است که مدیر فنی و سرمربی تیم ملی در مسائل فنی، انتخاب و دعوت ملی پوشان و نیز اعزام آن ها به مسابقات مختلف تعامل و اتفاق نظر داشته باشند. اما بعید به نظر می رسد این گونه باشد و این دو تفکراتی همسو داشته باشند. به قول معروف آشپز که دوتا شد آش یا شور می شود یا بی نمک. یا بهتر بگوئیم دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجند. مگر آن که وظایف آن ها تفکیک شده باشد تا کمتر در کار هم سرک بکشند و دخالت نمایند. باید حد و مرز مسئولیت ها و ‌وظایف آن ها کاملاً شفاف و صریح باشد تا از حرکت های موازی مدیر فنی و سرمربی جلوگیری شود.

باید خردجمعی را جایگزین خرد فردی کرد

همانطور که اشاره کردیم کشتی فرنگی طی این سال ها بدون مدیر فنی به بهترین نتایج دست یافته است. پس می توان این اجازه را نیز به کشتی آزاد داد تا کار خود را با سرمربی ادامه دهد. اگر اعتقاد دارید مدیر فنی عملکرد و توانش بالاتر از سرمربی است، به جای هر حرف و حدیثی تکلیف را یکسره کرده و مدیر فنی را به عنوان سرمربی انتخاب کنید. یکی از نقدها به رسول خادم این بود که او به عنوان رئیس فدراسیون کشتی همزمان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد هم بود. اگر چه شورای فنی را جایگزین مدیر فنی کرد تا تصمیمات با خرد جمعی گرفته شود نه خرد فردی. البته دیده می شود علیرضا دبیر هم گهگاهی با حضور در اردوی تیم ملی با کشتی گیران سرشاخ می‌شود و ضعف های فنی آنان را گوشزد می‌کند. طبیعی است که دبیر از جنس کشتی است و باید به نوعی فعالیت ورزشی خود را به گونه ای انجام دهد، اما بعید به نظر می رسد در کار فنی مربیان تیم ملی دخالت مستقیم داشته باشد.

اما جایگاه مدیر فنی تیم های ملی که کلمه فنی را با خود یدک می کشد، به معنای آن است که او می‌تواند در امور فنی مربیان دخالت داشته باشد. اما بعید به نظر می رسد دخالت بدون حد و مرز مدیر فنی به مذاق سرمربی ‌تیم‌ملی خوشایند باشد.

خیلی ها معتقدند وقتی تیم های ملی دارای سرپرست و سرمربی می باشند چنین جایگاه مدیر فنی اضافی و موازی است. و به جای آن که آرامش در اردو حاکم باشد برعکس ممکن است باعث بر هم زدن آرامش اردونشینان و تمرکز سرمربی شود.

در خاتمه انتظار می‌رود فدراسیون کشتی برای جلو گیری از دوگانگی و اخلال در کار مربیان یا خرد جمعی را جایگزین خرد فردی نماد یا شرح وظایف و اختیارات مدیر فنی سرمربی و سرپرست را بسیار شفاف و صریح مشخص نماید تا در آستانه المپیک، کشتی با آرامش مسیر خود را تا المپیک ۲۰۲۱ توکیو طی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *