خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

اقدامات جدید اتحادیه جهانی کشتی برای استقبال بیشتر از مسابقات رنکینگ

نویسنده:

مصطفی ذبیح زاده

تاریخ :

11 دی 1401


ساعت :

۲۱:۱۲

منبع:

تسنیم

اتحادیه جهانی کشتی برای استقبال بیشتر کشورها از مسابقات دارای رنکینگ به دنبال تمهیدات جدیدی است.


خانه کشتی– چند سالی است که اتحادیه جهانی کشتی برای جذاب‌تر کردن مسابقات جهانی، دست به اقدامات زیادی زده که یکی از آنها پررنگ‌ کردن نقش رنکینگ اوزان مختلف بوده است.

براین اساس داشتن رنک بالا به کشتی‌گیر کمک می‌کند بدون رویارویی با حریفان مدعی و عنوان‌دار، مراحل مقدماتی را پشت سر بگذارد. نفرات اول و دوم رنکینگ تا فینال با هم رودررو نمی‌شوند و احتمال رویارویی نفرات سوم و چهارم رنک، در نیمه‌نهایی است. به این ترتیب سرشاخ شدن مدعیان اصلی اوزان دهگانه در نیمه‌نهایی و فینال ممکن است و این می‌تواند به لحاظ تبلیغات و اسپانسری شرایط بهتری را فراهم کند. حتی در دو سال اخیر، اتحادیه جهانی برای نفرات برتر رنکینگ هم جایزه دلاری در نظر گرفته است.

در سال‌های گذشته کادر فنی تیم‌های ملی به دو دلیل عمده علاقه زیادی به حضور مستمر و موثر در مسابقات رنکینگ نداشتند، یکی از آنها این بود که این رنک به نام کشتی‌گیر است در حالی که در هنگامه‌ی برگزاری مسابقات رنکینگ‌دار، هنوز ملی‌پوشان ایران مشخص نشده‌اند و دیگری برگزاری آن سر وزن قانونی بود که همین مسئله باعث می‌شد حضور در مسابقات رنکینگ‌دار، در اوزانی که نفرات وزن نسبتا زیادی را کم می‌کردند، تصمیم عاقلانه‌ای نباشد.

در این بین علاوه بر ایران، خیلی از تیم‌ها هم استقبال خوبی از این رقابت‌ها نداشتند و سال گذشته شاهد برگزاری مسابقات رنکینگ با استقبال حداقلی بودیم، به طوری که در آخرین مسابقه رنکینگ سال ۲۰۲۲ که در تونس بود، در برخی اوزان ۳-۴ کشتی‌گیر شرکت داشتند که همگی هم روی سکو قرار گرفتند.

کیفیت پایین مسابقات رنکینگ سال گذشته، اتحادیه جهانی را برآن داشت تا امسال یکی از نواقص عمده این رقابت‌ها را برطرف کرده و آن را با دو کیلوگرم ارفاق وزنی برگزار کند تا کشتی‌گیران بدون دغدغه سر وزن رسیدن، در پیکارهای رنکینگ‌دار شرکت کرده و امتیاز خود را بالا ببرند.

امسال تفاوت عمده دیگری نیز با رقابت‌های سال گذشته خواهد داشت و به نظر می‌رسد لااقل در ۶ وزن المپیکی ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد و ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی استقبال کشتی‌گیران از مسابقات رنکینگ‌دار بیشتر از قبل شود چراکه در این ۶ وزن آزاد و فرنگی، مسابقات جهانی سال ۲۰۲۳ توزیع سهمیه‌های المپیک هم اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین باتوجه به دو کیلوگرم ارفاق وزنی، خیلی از کشتی‌گیران مدعی حضور در المپیک ترجیح می‌دهند با شرکت در مسابقات رنکینگ‌دار، امتیاز بیشتری را برای خود رقم زده و خیال‌شان بابت قرار گرفتن در جمع ۵ کشتی‌گیر برتر و کسب سهمیه المپیک راحت شود.

کادر فنی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی ایران هم در صدد استفاده حداکثری از این رقابت‌ها و بالا بردن رنکینگ کشتی‌گیران مدعی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *