خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

انتخابی تیم ملی در روزهای سخت کرونایی و ابهام در برگزاری مسابقات جهانی

انتخابی ، تیم ملی ، کرونا
نویسنده:

اسماعیل خانبابایی

تاریخ :

14 آبان 1399


ساعت :

۲۳:۲۶

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

فردا (پنجشنبه) رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی جهت شرکت در مسابقات جهانی صربستان در ۷ وزن کشتی آزاد و ۱۰ وزن کشتی فرنگی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی آن هم در شرایط سخت و اضطراری کرونایی کشور برگزار می شود.


خانه کشتی– رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی درحالی فردا (پنج شنبه) برگزار خواهد شد که همچنان برگزاری مسابقات جهانی با اما و اگرها روبروست و قراراست فردا همزمان با این مسابقات در نشست اتحادیه جهانی تکلیف مسابقات جهانی صربستان نیز مشخص گردد.

واقعیت امر آن است که کشتی کشورمان از نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی حتی با فراز و فرودهایش همواره به عنوان قدرتی انکارناپذیر و قطبی تاثیرگذار و مدعی و رقیبی برجسته در دنیای کشتی مطرح بوده. اگر هم ناکامی هایی دور از انتظار در مسابقات جهانی داشته ایم بیشتر مولود ندانم کاری و ضعف های مدیریتی حاکم بر کشتی ایران بوده است و ربطی به اصالت و جایگاه کشتی ایران نداشته.

آمار و ارقام نشان می دهد در هفت دهه گذشته کشتی کشورمان حضوری جدی و تاثیرگذار در مسابقات جهانی داشته که در هر دوره به مدال‌های رنگارنگ دست یافته است و ۵ بار نیز عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص داده است. کشتی فرنگی هم از سال ۲۰۰۹ به بعد در کنار دیگر مدعیان اصلی کشتی فرنگی قرار گرفت و حتی یک بار عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص داده است. بنابراین همه شواهد و مستندات گویای آن است که کشتی ایران می‌تواند در همین مسیر حرکت کند و همواره نوار پیروزی های خود را در مسابقات جهانی سال های آینده ادامه دهد.

امسال کشتی ما درواقع باید بگوییم کشتی جهان حال روز و خوشی ندارد. از اوایل سال میلادی یعنی اسفندماه سال گذشته جهان کشتی گرفتار دردسری بزرگ و خطرناک به نام ویروس کرونا گردید. ویروسی که همچنان جان می گیرد. ویروسی که باعث شد تا المپیک ۲۰۲۰ به سال آینده موکول شود. تمامی تورنمنت ها و مسابقات گزینشی المپیک و مسابقات نوجوانان، جوانان و امیدهای امسال در قاره آسیا، قاره اروپا، آمریکا و آفریقا تعطیل شد. پس از موکول شدن المپیک به سال آینده اتحادیه جهانی تصمیم گرفت در صورت موافقت کشورهای عضو تنها مسابقات جهانی ۲۰۲۰ را در آذر ماه سال جاری در کشور صربستان برگزار نماید. اگرچه از قبل اعلام شده این مسابقات برگزار می شود، اما به خاطر سیر صعودی کرونا دوباره برگزاری این مسابقات با ابهام روبرو شده است.

با این حال فدراسیون کشتی قصد دارد با برگزاری مسابقات انتخابی در مسابقات جهانی شرکت نماید. اما هرچه به مسابقات جهانی صربستان نزدیک می‌شویم، کشور ها یکی پس از دیگری از حضور در این رقابت‌ها انصراف می دهند و کنار می‌کشند. کشورهای آمریکا، کانادا و ژاپن از جمله کشورهای مدعی هستند که با توجه به برگزاری رقابتهای انتخابی قید شرکت در مسابقات جهانی صربستان را زدند و قصد دارند خود را برای میدان بزرگی چون المپیک آماده نمایند. بی تردید تا شروع این مسابقات باید منتظر کنار کشیدن دیگر کشورها نیز باشیم.

کسب جایگاه ومدال جهانی اهمیت دارد اما….

با این اوصاف، آیا ارزش دارد که کشتی کشورمان در مسابقاتی شرکت نماید که تنها نام مسابقات جهانی را یدک می کشد و مدال و قهرمانی آن زیاد ارزشمند و دلچسب چون سال های گذشته نیست؟

همانطور که اشاره کردیم کشور ما کم در مسابقات جهانی افتخار کسب نکرده است، اما هرگز این موفقیت‌ها به المپیک گره نخورده است. حال که ویروس کرونا بار دیگر سیر صعودی خصوصاً در قاره اروپا و کشور صربستان داشته، چه اصراری است‌ که کشتی ما دراین مسابقات شرکت نماید؟ آیا بهتر نیست برای حفظ سلامتی ملی پوشان و شان و جایگاه کشتی کشورمان قید شرکت در مسابقات جهانی را بزنیم و دورخیز و استراتژی خود را چون کشورهای آمریکا، کانادا و ژاپن المپیک ۲۰۲۱ هدف گذاری کنیم. آیا فکر نمی کنید اگر مسابقات جهانی برگزار نگردد، فارغ از اینکه مسابقات انتخابی برای هیچ برگزار شده است ممکن است تعدادی دیگر از کشتی گیران گرفتار این ویروس شوند و آن چندرغاز پول لیگ را هم از دست بدهند؟ آیا بهتر نبود حداقل اجازه می‌دادید تا دور برگشت لیگ برتر بدون آن که وقفه زیادی در پی داشته باشد، برگزار شود و از درون همین مسابقات کشتی‌ گیران مدعی تا المپیک در اردوهای کوتاه مدت حاضر می شدندو اگر مسابقه و یا تورنمنتی که بعید به نظر می رسد برگزار شود به میدان می رفتند و مورد محک و ارزشیابی قرار می گرفتند؟

باز یاد آور می شویم، صلاح خویش را خسروان دانند. اما مربیان تیم ملی باید توجه داشته باشند که صرف نتیجه گرایی در مسابقات جهانی امسال که عیار خود را از دست داده، هیچ کمکی به کشتی ما در المپیک نخواهد کرد. اگر چنین بود، تیم‌های آمریکا و ژاپن از این مسابقات کناره گیری نمی کردند و با قدرت پای به این مسابقات می گذاشتند. مطمئناً هدف گذاری آن ها میدان بزرگی چون المپیک است که نمی توان آن را با هیچ مسابقه ای حتی جهانی مقایسه کرد.

کلام آخر این که شکی نیست که کسب جایگاه و مدال جهانی در جای خود اهمیت دارد، اما برای به دست آوردن حتی یک مدال در المپیک باید راه دیگری را جستجو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *