خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

بررسی وزن به وزن تورنمنت زیلکوفسکی لهستان (اسامی کامل نفرات برتر)

نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

19 خرداد 1400


ساعت :

۲۲:۴۳

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

در ۱۰ وزن مسابقات زیلکوفسکی لهستان کشورهای ایران و امریکا هر کدام موفق به کسب ۳ مدال طلا شدند.


خانه کشتی– تورنمنت زیلکوفسکی لهستان به عنوان آخرین مرحله از مسابقات رنکینگ برای سیدبندی المپیک توکیو طی روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد در ورشو لهستان برگزار شد.

در وزن ۵۷ کیلوگرم مسابقات تنها با حضور ۳ کشتی‌گیر و به شکل دوره‌ای برگزار شد که استوان میچیچ کشتی‌گیر صربستانی توانست با کسب مدال طلا به صدر رنکینگ المپیکی این وزن نیز صعود کند.

در رقابت‌های وزن ۶۱ کیلوگرم که با حضور چند کشتی‌گیر المپیکی وزن ۵۷ کیلوگرم انجام شد، غلامجان عبدالله‌یف پدیده کشتی ازبکستان توانست در رقابتی دشوار و با استفاده از ضد حملات ۵-۳ راوی کومار برنده مدال برنز جهان از هند را شکست دهد. جالب اینکه کومار در دور مقدماتی ۱۰-۱ از سد این حریف ازبک گذشته بود! اما به دلیل برگزاری مسابقات در دو گروه هر دو کشتی‌گیر راهی نیمه نهایی شده و با غلبه بر نوراسلام سانایف و رضا اطری به دیدار نهایی صعود کردند. اطری در گروه ب در مبارزه نخست با نتیجه ۴ بر یک مغلوب نورسلیم سانایف دارنده مدال های نقره و برنز جهان از قزاقستان شد. وی در مبارزه بعدی مقابل جهانگیرمیرزا توروب اف قهرمان آسیا از ازبکستان با نتیجه ۱۱ بر ۵ پیروز شد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. اما در این مرحله در مصاف با راوی کومار دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا از هند با نتیجه ۷ بر ۴ مغلوب و راهی دیدار رده بندی شد. وی در این دیدار مقابل نورسلیم سانایف دارنده مدال های نقره و برنز جهان از قزاقستان برای دومین بار با نتیجه ۵ بر صفر مغلوب و چهارم شد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم در دور گروهی اسماعیل موسوکایف نفر سوم جهان از مجارستان موفق به پیروزی ۷-۶ مقابل یانی دیاکومیهالیس از امریکا شد. کشتی‌گیر روسی الاصل مجارستان که در ثانیه‌های پایانی کشتی با موسوکایف نای ایستادن هم نداشت از ادامه مسابقات انصراف داد تا دیاکومیهالیس به آسانی و با شکست سایر حریفان به مدال طلا برسد.

در مسابقات وزن ۷۰ کیلوگرم که با حضور ۷ نفر و به شکل دوره‌ای برگزار شد، دو کشتی‌گیر امریکایی به دیدار نهایی صعود کردند که آلک پانتالیو قهرمان پان امریکن با شکست جیمز گرین به مدال طلا دست یافت. جالب اینکه این دو کشتی‌گیر در دوره گروهی نیز به مصاف هم رفته بودند که در آن مسابقه گرین ۸-۰ به برتری رسیده بود. در این وزن حاجی علیف قهرمان نامدار آذربایجانی در دیدار نیمه نهایی ۶-۶ مقابل پانتالیو شکست خورد و با غلبه مجدد بر زورابی یاکوبیشویلی گرجستانی قهرمان سال ۲۰۱۷ جهان به مدال برنز رسید.

در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین خانی پس از استراحت در دور نخست در دور بعدی مقابل کامیل ریبسکی از لهستان با نتیجه ۷ بر صفر به پیروزی دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله خادجی مراد گادجیف از آذربایجان را با نتیجه ۳ بر صفر از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. یونس امامی دیگر نماینده کشورمان در این وزن در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل دنیس پالوف از اوکراین به پیروزی رسید. اما در دور بعد مقابل خادجی مراد گادجیف از آذربایجان با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب شد و با توجه به شکست گادجیف مقابل حسین خانی، امامی از دور رقابت ها کنار رفت. حسین خانی در دیدار فینال با توجه به حاضر نشدن فرانک چامیزو کشتی گیر کوبایی الاصل و قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از ایتالیا پیروز و به مدال طلا رسید. چامیزو پس از دو پیروزی دشوار ۲-۰ مقابل دانیار کایسانوف از قزاقستان و ۵-۴ مقابل سمن رادولوف از اوکراین به دیدار نهایی صعود کرده بود. در این وزن نورکوژا کایپانوف نایب قهرمان وزن ۷۰ کیلوگرم جهان و قهرمان آسیا در سال ۲۰۲۱ با نتیجه عجیب ۱۳-۵ (ضربه فنی) مقابل کشتی‌گیر مصری شکست خورد تا دانیار کایسانوف به احتمال فراوان نماینده قزاقستان در المپیک توکیو باشد. 

در دیدار نهایی وزن ۷۹ کیلوگرم اخسربک گولایف قهرمان اروپا از اسلواکی در حالی که تا ثانیه‌های پایانی ۲-۰ از رشید قربانوف کشتی‌گیر کهنه‌کار ازبک عقب بود با خاک کردن حریف با نتیجه ۲-۲ پیروز شد و به مدال طلا دست یافت.

در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم نیز زاهد والنسیا از امریکا مقتدرانه از سد امیاناشویلی گرجستانی گذشت و به مدال طلا رسید. در این وزن دیپاک پونیا نایب قهرمان جهان و آسیا از هند در حالی که برای شرکت در مسابقات وزن کشی کرده بود روی تشک حاضر نشد تا با قرار گرفتن در سید دوم المپیک با حسن یزدانی و آرتور نایفونوف روس همگروه نشود.

شگفتی بزرگ مسابقات در وزن ۹۲ کیلوگرم به وقوع پیوست، جیدن کاکس قهرمان جهان در این وزن که پس از جنجال‌های مسابقات انتخابی امریکا برای نخستین بار روی تشک حاضر می‌شد ابتدا به زحمت ۴-۲ از سد حریف آلمانی گذشت اما در دیدار نیمه نهایی ۲-۱ مغلوب حریف گمنامی از اوکراین شد و با غیبت در دیدار رده بندی به مقام پنجم رسید!

در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدحسین محمدیان در دیدار نخست مقابل کالین مور از آمریکا با نتیجه ۱۱ بر صفر به پیروزی رسید. وی در دور بعد نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر سریک باخیتخانوف از قزاقستان را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. در همین گروه علیرضا کریمی نیز پس از استراحت در دور نخست در دور دوم در مصاف با مقابل آبراهام کونیدو روانو کشتی گیر کوبایی الاصل و دارنده مدال برنز جهان از ایتالیا با نتیجه ۱۱ بر یک به پیروزی رسید تا حریف محمدیان در مرحله نیمه نهایی شود. در دیدار نیمه نهایی محمدیان با نتیجه ۲ بر ۲ مقابل علیرضا کریمی به پیروزی رسید و به دیدار فینال راه یافت. کریمی نیز راهی دیدار رده بندی شد. در آن سوی جدول نیز علی شعبانی دیگر نماینده کشورمان پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابل ماگومدحاجی نوراف دارنده مدال برنز جهان از مقدونیه با نتیجه ۹ بر ۲ به پیروزی دست یافت و به مرحله نیمه نهایی رفت. وی در این علیشیر یرگالی دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان را با نتیجه ۷ بر ۲ مغلوب کرد و راهی دیدار فینال شد. دیدار فینال بین محمدیان و شعبانی برگزار شد که محمدیان در پایان با نتیجه ۱ بر ۱ به پیروزی دست یافت و بعنوان نخست دست یافت. شریف شریفوف نایب قهرمان جهان و قهرمان المپیک ۲۰۱۲ ناکام بزرگ مسابقات بود که در دور نخست با نتیجه ۲-۲ مقابل آبراهیم کونیدو نفر سوم جهان در سال ۲۰۱۸ مغلوب شد و با شکست کونیدو مقابل کریمی از دور رقابت‌ها حذف شد.

در مسابقات فوق سنگین نیز امیرحسین زارع با دو پیروزی قاطع و یکطرفه مقابل مقابل دیالدین عبدالمطلب از مصر و الکساندر کولدوفسکی از اوکراین، راهی دیدار فینال شد. وی در دیدار فینال نیکولاس گویازدوفسکی دارنده مدال برنز جهان از آمریکا را با نتیجه ۶ بر ۱ (سه اخطاره) مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت. در این وزن امین طاهری پس از پیروزی در دور نخست مقابل عبدالمطلب از مصر با نتیجه ده بر صفر، در دور بعد در حالی مغلوب یوسف حمیدا کشتی‌گیر مصری-امریکایی شد که این کشتی گیر با دو شکست سنگین مقابل گویازدوفسکی امریکایی و باتیرمورزایف قزاق به مقامی بهتر از پنجمی دست پیدا نکرد. 

اسامی نفرات برتر مسابقات به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم:
فینال: استوان میچیچ (صربستان) ۸ – بکا بوجیاشویلی (گرجستان) ۳
برنز: محمودجان شوکتوف (ازبکستان)

۶۱ کیلوگرم:
فینال: غلامجان عبدالله‌یف (ازبکستان) ۵ – راوی کومار (هندوستان) ۳
برنز: نوراسلام سانایف (قزاقستان)

۶۵ کیلوگرم:
فینال: یانی دیاکومیهالیس (امریکا) ۷ – ادوارد گریگورف (لهستان) ۴
برنز: جویی مک‌کنا (امریکا)

۷۰ کیلوگرم:
فینال: آلک پانتالیو (امریکا) ۵ – جیمز گرین (امریکا) ۳
برنز: حاجی علیف (آذربایجان)

۷۴ کیلوگرم:
فینال: مصطفی حسین‌خانی (ایران) – فرانک چامیزو (ایتالیا) (چامیزو حاضر نشد)
برنز: حاجی‌مراد گاژیف (آذربایجان) و دانیار کایسانوف (قزاقستان)

۷۹ کیلوگرم:
فینال: اخسربک گولایف (اسلواکی) ۲ – رشید قربانوف (ازبکستان) ۲ (برنده: گولایف)
برنز: ماتیوش کمپیک (لهستان) و واسیل میخایلوف (اوکراین)

۸۶ کیلوگرم:
فینال: زاهد والنسیا (امریکا) ۱۰ – ساندرو امیناشویلی ۰
برنز: مایلز امین (سن مارینو) و سزاری سادوفسکی (لهستان)

۹۲ کیلوگرم:
فینال: زبیگنیف بارانوفسکی (لهستان) ۱۲ – ایلیا آرچایا (اوکراین) ۳
برنز: نیتن جکسون (امریکا) و کشیشتوف سادوویک (لهستان)

۹۷ کیلوگرم:
فینال: محمدحسین محمدیان (ایران) ۱ – علی شعبانی (ایران) ۱ (برنده: محمدیان)
برنز: علیرضا کریمی (ایران) و علیشیر یرگالی (قزاقستان)

۱۲۵ کیلوگرم:
فینال: امیرحسین زارع (ایران) ۶ – نیک گویازدوفسکی (امریکا) ۱ (گویازدوفسکی سه اخطاره شد)
برنز: یوسوپ باتیرمورزایف (قزاقستان) و الکساندر کولدوفسکی (اوکراین)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *