خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

دبیر: یکی از گزینه های سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد خود آقای محمدی است

علیرضا دبیر- علامرضا محمدی
نویسنده:

مجتبی شورمیج

تاریخ :

21 مرداد 1400


ساعت :

۱۳:۵۳

منبع:

فدراسیون کشتی

علیرضا دبیر در مورد عملکرد کشتی ایران در المپیک و همچنین گزینه های سرمربیگری تیم‌ملی کشتی آزاد توضیح داد.


خانه کشتیعلیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در مورد پیش بینی اش از عملکرد کاروان کشتی در المپیک توکیو گفت:

من به کسی قول اینکه چند مدال کسب می کنیم ندادم، آن هایی که در کشتی هستند می دانند که این یه بحث تخصصی است، اما یک انتظار و بحث هم در این مورد است که مردم عام می کنند، اما واقعیت کشتی ما همین است که شما دیدید و با یک سال یا یک سال و نیم درست شدنی نیست.

وی ادامه داد:

موفقیت در کشتی مانند خم رنگرزی نیست، المپیک قانون دارد و برای موفقیت در آن باید حداقل ۸ سال کار کرد تا نتیجه بگیریم.

رئیس فدراسیون کشتی گفت:

قطعا اگر سال گذشته المپیک برگزار می شد شاید این ۴ مدال را نمی گرفتیم، چرا که حسن یزدانی اردیبهشت ماه سال گذشته و پس از عمل جراحی روی پای خود به روی تشک آمد و احتمال اینکه بتواند در دو ماه مانده به المپیک کشتی ایده ال خود را بگیرد، ضعیف بود. محمدرضا گرایی نیز ۷۲ کیلوگرم بود که امسال به ۶۷ کیلوگرم آمد و یا سطح کشتی های محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع با پارسال قابل قیاس نیست.

وی با تقدیر از از کادر فنی کشتی آزاد و فرنگی گفت:

از کادرهای تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی که در شرایط کرونا کار کردند و تهدید را به فرصت تبدیل کردند تشکر می کنم.

وی در مورد تیم های ملی کشتی گفت:

تیم های خوبی داریم، اما ایده آل من نیستند، تیمی که ۶ تا شانس مدال طلا داشته باشد شاید یک یا ۲ مدال طلا بگیرد. روسیه و آمریکا با داشتن شانس بالای مدال طلا در تمامی اوزان، فقط توانستند چند مدال طلا بگیرند.

دبیر با بیان اینکه کار من پشتیبانی و حمایت است و کار فنی نمی کنم گفت:

با این حال در خیلی از جاها ورود کردم و یک جاهایی به نظراتم گوش دادند و یک جاهایی گوش ندادند، بهرحال سرمربی باید تصمیم بگیرد و برای اینکه تیم بهم نخورد خیلی جاها هم کوتاه آمدم.

وی در مورد تیم کشتی فرنگی گفت:

از ۵ نفری که در المپیک حضور داشتند حقشان این بود که ۴ مدال می گرفتند.

وی در مورد روند آمادگی جسمانی کشتی گیران گفت:

من روی آمادگی جسمانی آزادکاران بحث دارم و حس می کنم هم در فرنگی و هم در آزاد کشتی گیران در پیک مبارزات، افت داشتند.

دبیر گفت:

من از کادر فنی کشتی فرنگی تشکر می کنم، آقای بنا یک موهبت است و مقام معظم رهبری هم چند روز پیش یک پیام خصوصی به ایشان داد. آقای بنا منظم است و کارش را به صورت کامل انجام می دهد.

وی ادامه داد:

در المپیک اگر روز فرنگی کاران بود، باید ۲ مدال طلا می گرفتند و محمدهادی ساروی می توانست مدال طلا بگیرد. البته امیرحسین زارع در کشتی آزاد هم می توانست مدال طلا بگیرد و تازه الان متوجه این موضوع شده است.

دبیر تصریح کرد:

من یک تشکر از غلامرضا محمدی می کنم، وی انصافا زحمتش را کشید، هرچند که ایشان قبل از حضور من انتخاب شده بودند و من با ایشان کار را ادامه دادم و وی نیز کارش را منظم ادامه داد.

رئیس فدراسیون کشتی گفت:

به نظرم در کشتی آزاد مشکل داشتیم و باید آسیب شناسی شود و نظرات کارشناسان را در این مورد می گیرم و در حال حاضر در حال مشورت با نسل های متفاوتی از مربیان، قهرمانان و کارشناسان مطرح کشتی ایران به صورت تلفنی و حضوری هستم.

وی در مورد حسن یزدانی گفت:

یزدانی در کشتی با روسیه نفس کم آورد، نقدها باید درست باشد می گویند حسن یزدانی باید می رفت و هجومی کشتی می گرفت اما حسن با این روش دوبار مقابل کشتی گیر آمریکایی مغلوب شد. به نظرم کشتی فینال یزدانی مقابل کشتی گیر آمریکایی یکی از بهترین کشتی های زندگی یزدانی بود و فقط ۱۵ ثانیه آخر فکر کرد کار تمام شده و از همان جا ضربه خورد و باید بدانیم که در  کشتی، لحظه ها نتیجه را تعیین می کند.

دبیر در مورد شرایط کشتی ایران گفت:

واقعیت این است که کشتی ما پتانسیل این را دارد که مدال بگیرد و همین تیم شانس کسب ۲ مدال طلا داشت و اگر حسن یزدانی طلا می گرفت به غلام محمدی می گفتیم که بهترین مربی دنیا است و اگر امیرحسین زارع خود را باور کرده بود و به دیدار فینال راه می یافت به نظرم می توانست حریف آمریکایی را نیز شکست دهد.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد اینکه برای برای رقابت های جهانی نروژ دنبال گزینه سرمربی در کشتی آزاد هستید، اظهار داشت: 

هنوز شرایط آقای محمدی را بررسی نکردیم، اما در حال بررسی هستیم و همه چیز در نظر من است و بنده آدمی نیستم که زود تصمیم بگیرم. معیارهای خودم را دارم و قصد داریم با خود آقای محمدی در دو سه روز آینده جلسه بگذاریم و یادمان نرود که غلامرضا محمدی یک سرمایه در کشتی ایران است. اگر تصمیم بر حضور ایشان بود، به کارشان ادامه می دهند.

دبیر ادامه داد:

البته گزارش های آقای کاوه را نیز خواهیم گرفت و مشورت های لازم را را از کارشناسان می گیریم و در مورد این موضوع قبل از آغاز اردوی تیم ملی به جمع بندی خواهیم رسید.

وی در مورد حضور همزمان محسن کاوه در تیم بزرگسالان و جوانان تصریح کرد:

آقای محسن کاوه قبل از من در پست مدیر تیم های ملی منصوب شده بود و من از این موضوع استقبال کردم، ایشان واقعا به کشتی کمک می کند و با توجه به اینکه آقای درستکار نخواست در تیم جوانان باشد، آقای کاوه برای کمک به کشتی مسئولیت قبول کرد و ما به جمع بندی رسیدیم که آقای کاوه در المپیک که مسابقات مهمی است نیز بیاید و کمک کند و ایشان به من گفت که من نیایم اما من خواستم که حضور داشته باشد.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد شرایط سرمربیگری تیم ملی گفت:

سرمربیگری تیم ملی یک سری شاخصه ها دارد و اگر قرار باشد انتخاب کنیم باید مواردی همچون ایجاد نظم و انضباط اردویی،  مدیریت بحران و تصمیم گیری در شرایط سخت و … را در نظر بگیریم. مربیگری با قهرمانی متفاوت است و باید کا را از رده های پایین شروع کنی و به بالا بیایید و به نظر من مجید ترکان، علیرضا رضایی، غلامرضا محمدی، محسن کاوه و پژمان درستکار سرمایه های مربیگری ما هستند.

وی در مورد عملکرد کشتی در المپیک توکیو گفت:

کشتی با همه ی سختی های که بوده ۶۰ درصد مدال های کاروان ورزش ایران را گرفته و اگر از این منظر به این موضوع نگاه کنیم باید نیمی از بودجه ورزش به فدراسیون کشتی بیاید. ما نزدیک به ۱۴۰ میلیارد بودجه نیاز داریم و هر مسابقه برون مرزی که می رویم چیزی حدود ۴ میلیارد تومان پول ثبت نام کشتی گیران را می دهیم و برای اعزام تیم های جوانان به مسابقات جهانی روسیه که در چند روز آینده برگزار می شود، نزدیک به دو میلیارد پول بلیت داده ایم و باید در نظر داشته باشیم که ما رده های سنی، نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان را در دو رشته آزاد و فرنگی داریم.

دبیر ادامه داد:

ما در کشتی آزاد در ۳ وزن بالا برای مدال حساب کرده بودیم و اگر محمدیان نیز مدال گرفته بود امروز شرایط فرق می کرد اما به طور کلی اگر می خواهید در المپیک نتیجه بگیرید باید ۸ سال کار کرد و باید از الان دنبال کار کردن بر روی کشتی گیران ۱۴، ۱۵ ساله باشیم.

وی در مورد در مورد انتخابی تیم ملی گفت:

بارها گفته ام که شرایط انتخابی برای همه نباید یکسان باشد و با این موضوع مخالف هستم، عدالت یعنی حق هرکس به صورت دقیق داده شود نه اینکه همه مساوی حق دارند. چرخه ی انتخابی تیم ملی ۷ ماه طول می کشد و کشتی گیر باید در این ۷ ماه خودش را در مسابقات داخلی و خارجی ثابت کند. یک نفر هم نمی تواند بگوید در المپیک برای من کشتی نگذاشتند چه آزاد و چه فرنگی و کسانی که زحمت کشیدند و پیروز نهایی چرخه ی انتخابی بودند، اعزام شدند.

وی در مورد عملکرد کشتی تصریح کرد:

باید بگویم شخصا از کشتی انتظار بیشتری داشتم و نتایج ایده ال من نبود و ما باید در آزاد یک مدال دیگر می گرفتیم و می توانستیم در آزاد مدال طلا بگیریم. از نظر من باید ساروی طلا می گرفت و محمدعلی گرایی نیز صاحب مدال می شد. البته از ۷ مدال کاروان ایران در المپیک، ۴ مدال برای کشتی بوده است و بار ورزش ایران را همچنان کشتی می کشد.

دبیر در مورد گزینه های سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد گفت:

علیرضا رضایی، مجید ترکان، محسن کاوه و پژمان درستکار گزینه سرمربیگری هستند، اما چند گزینه دیگر هم هستند که یکی از گزینه های خود آقای غلامرضا محمدی است و محمدحسن محبی نیز از دیگر نفرات است، اسامی دیگر دوستان را اعلام نمی کنم چراکه در حال بحث در مورد ایشان هستیم.

وی در مورد حضور خودش بعنوان سرمربی تیم ملی گفت:

من سعی می کنم هیچ موقع در این حوزه وارد نشوم، سرمربی تیم ملی با فدراسیون در کنش و واکنش است و فدراسیون در این مورد مدیریت می کند و اگر هردو یکی باشد، کار فدراسیون روی زمین می ماند. اما تا جایی که توانستم در کنار کشتی گیران و آقای غلامرضا محمدی و آقای بنا بوده ام، اما خیلی ها تجربه شان در مربیگری از من بیشتر است و مربیگری کار بزرگی است.

رئیس فدراسیون کشتی در پایان خاطرنشان کرد:

کار اگر برای خدا باشد مهم نیست چه کسی رئیس فدراسیون و چه کسی سرمربی است، اگر حس می کنید می توانید به کشتی کمک کنید و کشتی را دوست دارید کار کنید. فدراسیون کشتی بخشی از کشتی است و کشتی خیلی بزرگتر از فدراسیون است. هرکس هرجا می تواند کمک کند، و من تنهایی نمی توانم همه ی بار کشتی را به دوش بکشم و همه باید به کشتی کشور کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *