خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

دلیل غیبت فرنگی‌کار فرانسوی در گزینشی المپیک چه بود؟

بوریس ماکوئف- ماگومد کوربانوف- فن کشتی آزاد- کشتی آزاد قهرمانی اروپا
نویسنده:

خانه کشتی

تاریخ :

26 فروردین 1403


ساعت :

۱۷:۱۶

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

اختصاصی خانه کشتیگاگیک سنجویان، کشتی‌گیر ارمنی‌الاصل فرانسه که در مسابقات رده‌بندی آزاد زاگرب ۲۰۲۴ مدال نقره گرفته بود، با امتناع از شرکت در مسابقات انتخابی کشتی اروپا در آذربایجان، رویای المپیک خود را به دلیل نگرانی‌های امنیتی رها کرد.

ورزشکاران ارمنستان و آذربایجان به ندرت در مسابقاتی که در کشور دیگر برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. سنجویان کشتی‌گیر شماره یک فرانسه در دسته ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، قرار بود در مسابقات انتخابی اروپا در باکو شرکت کند، اما خانواده‌اش که نگران امنیت او بودند، سنجویان را از سفر منصرف کردند.

این جوان ۲۲ ساله با بیان اینکه هر ارمنی که وارد خاک آذربایجان شود، خطر عدم بازگشت را دارد، ابراز داشت:

این من نیستم که این را می‌گویم، زندگی این را نشان داده است و برای ما قابل درک است. اگر اخیراً تنش‌های بین ارمنستان و آذربایجان را دنبال کرده‌اید، واقعاً پیچیده است. هیچ ارمنی به آذربایجان نمی‌رود و بالعکس.

وی تاکید کرد:

پس از اینکه باکو منطقه قره باغ کوهستانی را در سپتامبر سال گذشته بازپس گرفت، کل جمعیت ارمنی قومی این منطقه که بیش از ۱۰۰ هزار نفر بودند به ارمنستان گریختند.

سنجویان که در سال ۲۰۰۱ در ایروان به دنیا آمد، قبل از اینکه خانواده‌اش یک دهه پیش، از فرانسه درخواست پناهندگی کنند، کشتی خود را در کشور زادگاهش آغاز کرده بود.

با وجود پیشنهاد افزایش امنیت توسط فدراسیون کشتی فرانسه، سنجویان گفت که مجبور شده است سخت‌ترین تصمیم دوران حرفه‌ای خود را بگیرد و افزود:

من قبلاً در چنین موقعیتی قرار نگرفته بودم. فکر نمی‌کنم برای من اتفاق بیفتد، برای دیگران اتفاق می‌افتد؛ و وقتی برای ما اتفاق می‌افتد، صادقانه بگویم، مقابله با آن آسان نیست.

سنجویان ادامه داد:

از یک طرف شما خانواده خود را دارید و از طرف دیگر رویایی که چندین دهه در سر جاری است، می‌پرورانید. در نهایت تصمیم گرفتم خانواده‌ام را در اولویت قرار دهم. کشتی ورزشی است که پدرم انجام می‌داد، همه خانواده‌ام از جمله عمو‌ها و عموزاده‌هایم انجام می‌دادند. من در آن غوطه‌ور بودم. بزرگترین مشکل این بود که فدراسیون جهانی کشتی برای برگزاری مسابقات، کشوری آرام را انتخاب نکرد.

گفتنی است تیم ملی کشتی فرنگی ارمنستان نیز به دلایل امنیتی از شرکت در مسابقات انتخابی اروپا در باکو خودداری کرد. با این وجود دو کشتی‌گیر ارمنی الاصل به باکو سفر کردند. گئورگ ساهاکیان متولد ایروان که نماینده لهستان بود، در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی شرکت کرد و به کسب سهمیه المپیک نزدیک شد، اما از قضا در مبارزه سرنوشت‌ساز مغلوب شد. اریک آروشانیان نیز دیگر کشتی‌گیر ارمنی الاصل از اوکراین در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد به میدان رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *