خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

رنگرز: رفتار مهمدی غیرحرفه ای بود؛ چرخه المپیک روی سه محور اجرا می شود

حسن رنگرز
نویسنده:

امیررضا احمدی

تاریخ :

22 مهر 1402


ساعت :

۱۶:۵۶

منبع:

تسنیم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به صورت مفصل به بررسی عملکرد ملی پوشان در مسابقات جهانی و بازی های آسیایی پرداخت.


خانه کشتی– حسن رنگرز که امروز (۲۲ مهر) میهمان برنامه دایره طلایی بود، در رابطه با عملکرد فرنگی‌کاران در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد اظهار داشت:

هدف گذاری ما در رابطه با قهرمانی جهان تقریبا تا سقف ۸۰ درصد محقق شد. در خصوص برخی اوزان عملکرد فنی کشتی‌گیران نظرمان را تامین نکرد. با کادرفنی و همکارانم آسیب شناسی کردیم که باتجربه این رقابت‌ها فضا را برای المپیک متفاوت ببینیم. تیم ملی شایستگی قهرمان شدن را داشت ولی این اتفاق نیفتاد و عملکرد روز آخر بچه‌های‌مان دور از انتظار بود.

وی درباره عملکرد تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی نیز گفت:

در بازی‌های آسیایی با توجه به جت‌لگ و اینکه از ۶ نماینده ۴ کشتی‌گیر مشترک با لیست مسابقات جهانی بود، اینها در عملکرد فنی آنها تاثیر داشت. پیش‌بینی ما در هانگژو، کسب چهار نشان طلا بود که در ۶۷ کیلوگرم به دلیل کم‌تجربگی دانیال سهرابی این اتفاق نیفتاد و در ۸۷ کیلوگرم هم ناصر علیزاده باوجود شایستگی مثل مسابقات جهانی، در حد انتظار ظاهر نشد.

رنگرز در واکنش به انتقاداتی که از اعزام دانیال سهرابی به سه مسابقه متوالی در نزدیک به یک ماه صورت گرفته، تصریح کرد:

تا پایان فصل بهار دانیال کشتی‌گیر ۶۷ کیلوگرم بود اما مجموعه اتفاقاتی افتاد که در نهایت او در ۷۲ کیلو شانس خودش را امتحان کرد و در قالب انتخابی، ملی پوش این وزن شد ولی شرایط وزنی او ۷۱ و گاها زیر ۷۱ کیلو بود. باتوجه به اتفاقاتی که برای کشتی گیر دیگر این وزن پیش آمد و شرایط رضا گرایی، بلافاصله تصمیم گرفته شد که دانیال سهرابی ۲۰ ساله در ۶۷ کیلوگرم راهی بازی‌های آسییایی شود. باتوجه به اینک دانیال پراشتباه کشتی می ‌گیرد، رفع آن مستلزم حضور در مسابقات بین‌المللی است. نگرانی جامعه کشتی، موضوع وزنی دانیال هست که او مسئله خاصی برای کشتی گرفتن در ۶۷ کیلو ندارد. شاید حضور او در ۷۲ کیلوگرم این شائبه را ایجاد کرد که شرایط وزنی‌اش اجازه نمی دهد در مسابقه متوالی شرکت کند. جا افتادن این کشتی‌گیر نیاز به بازه زمانی طولانی دارد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در رابطه با صحبت‌های اخیر ملک‌محمد بویری مربی سازنده علیرضا مُهمدی و اعلام مخالفتش با وزن کم کردن دوباره برای حضور در امیدهای جهان خاطرنشان کرد:

باور فنی خود من این است کشتی گیر در این سطح باید سرباز تیم ملی باشد طبیعتا هر جا تیم ملی به او احتیاج دارد بایستی تمام قد لباس سربازی بپوشد. اینکه بعد از یک مدال جهت گیری عوض شود رفتار حرفه ای نیست. کادرفنی قبل از رقابت‌های جهانی و بلافاصله بعد از آن به او ابلاغ کرد که به مثابه کشتی گیرانی که در فاصله ۱۰ روز بعد از جهانی، در بازی‌های آسیایی شرکت کردند، باید در امیدهای جهان شرکت کند، او باید مثل ایمان محمدی که او هم در چنین وضعیتی است، ماموریت خودش را در این رقابت‌ها ادا کند اما متاسفانه رفتار حرفه‌ای از او ندیدم. کاری به اظهارنظرها ندارم و تاکیدا کشتی‌گیر باید همواره خودش را سرباز تیم ملی بداند و رفتار حرفه ای داشته باشد، این موضوع هم قبلا به او ابلاغ شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که با این حساب مهمدی در اردوی امیدها حاضر نیست؟، گفت:

با این شرایط حضور او در اردو موضوعیت نخواهد داشت. متاسفانه این هم ناراحت کننده هست، کشتی گیر تعهد می‌دهد به تیم ملی و خلاف تعهد خودش عمل می‌کند، این برنامه ریزی فنی فدراسیون و تیم ملی را با خلل مواجه می‌کند. ما حتی باتوجه به زمان کمی که هست، برای جایگزینی نفر بعدی، در سیستم ثبت نامی اتحادیه جهانی با مشکل مواجهیم.

رنگرز در خصوص شاهین بداغی نفر اول جام تختی که نامش در بین نفرات اعزامی به مسابقات امیدهای جهان هم نیست، گفت:

او کشتی گیر بسیار شایسته‌ای هست، نفر اول جام تختی هم شد و طبق چرخه باید به قهرمانی امیدهای جهان یا ارتش‌های جهان اعزام می‌شد که هر دو نیز سر وزن قانونی برگزار می‌شود. نگاه ما نسبت به امیدها، نگاه پشتوانه سازی است، همچنین باید یک تیم در قواره قهرمانی برای سیزم تعیین می‎شد که در فاصله زمانی کم برگزار می‌شود. ما در واقع از کشتی گیری عبور نکردیم یکی (عبدی) به امیدها اعزام می‌شود و شاهین چون سرباز است طبیعتا به ارتش‌های جهان. ضمن اینکه باید کیفیت کشتی هر نفر را در مسابقات بین‌المللی محک زده باشیم که باتوجه به شرایط بداغی، عملا این امکان در سه ماه گذشته برای ما مهیا نشد که او در دو مسابقه مجارستان و روسیه کشتی بگیرد. آخرین تجربه رسمی شاهین بداغی که وزن کم کرد قهرمانی آسیا بود که در ۶۷ کیلوگرم سر وزن خالص دو کشتی گرفت و ۸-صفر باخت و جایی در سکو پیدا نکرد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال که پس چرا میثم دلخانی هم که کشتی‌گیر ۶۳ کیلوگرم بوده و برای ۶۰ کیلو باید وزن نسبتا زیادی را کم می‌کرد، در ۶۰ کیلوگرم بازی‌های آسیایی روی تشک رفت؟، گفت:

کشتی‌گیران ۶۰ کیلو عموما ۶۵ کیلوگرم هستند که میثم هم همین وزن را دارد. او بعد از دوری چندین ماهه به خاطر آسیب دیدگی، در مسابقات رنکینگ مصر خیلی خوب کار کرد و دو قهرمان جهان وزنش را برد. همین ابولادزه که در جهانی اول شد میثم در رنکینگ مصر شکستش داد. او قبلا با کادرفنی قبلی هم در ۶۷ کیلوگرم صرفا در یک تورنمنت محک خورده بود. ۶۰ کیلوگرم وزن المپیکی است و طبیعتا باید از همه ظرفیت های فنی استفاده می کردیم. خود میثم دلخانی با انگیزه المپیک بازگشت و با این دید هم در بازی‎های آسیایی کشتی گرفت، این یک ریسک محاسبه شده از سوی کادرفنی بود، در کنارش مهدی محسن‌نژاد را هم داریم، قابل پیش‌بینی هم برای‌مان بود که این حضور منتج به نتیجه نشود، چون با این قانون، کشتی‌گیر نمی‌تواند طی چند ساعت بعد از وزن‌کشی، ریکاوری شود، اما درهرصورت چون وزن المپیکی بود خواستیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. رضا گرایی هم برای المپیک قبلی به وزن پایین آمد. او ۷۲ کیلو کشتی می‌گرفت که در ۶۷ کیلو سهمیه المپیک را گرفت و بعد از آن هم به آن مدال خوش‌رنگ رسید.

وی کادرفنی اعزامی امیدها به بازی‌های آسیایی را روح‌الله میکائیلی و بهروز جمشیدی دانست و درمورد هادی ساروی نیز گفت:

هادی کشتی‌گیر شایسته‌ایست که از المپیک تاکنون هر جا رفته با دست پر برگشته، اما روسیلوی کوبایی پدیده‌ای بود که بعد از دو سال دوری، غیرقابل پیش‌بینی ظاهر شد. هادی مبارزه با او را عالی شروع کرد ولی علیرغم آنالیزی که از حریفش داشتیم و قبلا هم با هم کشتی گرفته بودند، صادقانه باید بگویم او تنها کشتی‌گیر ما در ۱۰ وزن بود که مشکل جدی بدنی داشت، حالا دلیلش بیماری در اردو بود یا کارهای اضافه‌ای که در خلال تمرینات آماده‌سازی انجام داده بود. او باوجود شایستگی، طلا نگرفت درحالیکه یکی از متعهدترین و منضبط ترین کشتی‌گیرات ماست که با سخت کوشی و برنامه محوری قابل توجه در اردوهای تیم ملی حضور دارد اما در بلگراد شادابی همیشگی را نداشت.

دارنده دو نشان طلا و برنز جهان درخصوص طلایی تیمش در بلگراد عنوان کرد:

امین میرزازاده جزو معدود استعدادهای ماست که در همه رده‌ها قهرمان شده است. او در المپیک با بدشانسی به لوپز و کایالپ افتاد، مسابقات جهانی نروژ را به خاطر کرونا از دست داد و سال گذشته هم شایستگی کسب طلا را داشت و ۱-۱ فینال را به رضا کایالپ باخت، او در یک جمله یکی از سرداران خوب کشتی فرنگی است که تا سالها باید منتظر افتخارآفرینی‌هایش باشیم.

رنگرز همچنین با اشاره به چرخه انتخابی کشتی فرنگی برای المپیک پاریس گفت:

ما چرخه امسال‌مان را روی سه محور اجرا می‌کنیم. یکی در رابطه با کسب دو سهمیه باقی‌مانده اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم که ملاحظات جدی تری داریم. اولویت این است که با ترکیب کامل برعکس ادوار قبل در المپیک حضور پیدا کنیم. ۴ کشتی گیر که کسب سهمیه کردند و بعضا مدال هم دارند که طبیعتا در فاصله کوتاه تا المپیک شرایط خاص برای آنها لحاظ می شود. کشتی گیری که با اینها مبارزه می‌کند حتما باید در مسابقه رسمی اثر ویژه از خودش بگذارد. همچنین اوزان غیرالمپیکی، که رقابت جهانی با فاصله کوتاه از المپیک برگزار می‌شود.

4 دیدگاه برای “رنگرز: رفتار مهمدی غیرحرفه ای بود؛ چرخه المپیک روی سه محور اجرا می شود
  1. آبی ابدی گفت:

    درسته کشتی گیران سربازان تیم ملی هستند اما نباید رضایت خودش هم لحاظ بشه؟ معلومه که ازین به بعد با مهمدی به علت این مخالفت چه رفتاری خواهد شد! بی مهری و حذف! مگر اینجا کشور کمونیستیه که به کشتی گیر حکم می کنید. حتی تو روسیه و کره شمالی هم چنین رفتاری با ورزشکار نمی کنند. وجدانا بخاطر کارنامه فدراسیون، آینده ورزشکار رو نابود نکنید!

  2. علی گفت:

    فقط بنا

  3. شهرام گفت:

    مهمدی باید بیاد ۸۷واقعا حیف این کشتی گیر میتونه تو ۸۷کشتی بگیره در جهانی زیر ۲۳سال

  4. امیر حسن گفت:

    هدف تشکیل تیم امید اینکه کشتی گیرای که شرایط سنی پایین تری دارند ولی تو وزن های خودشون تو بزرگسالان پشت سر نفرات خوبی اند بتونند بوسیله تیم امید در مسابقات جهانی شرکت کنند و محک خوبی ببینند و آمادگیشون حفظ بشه مثل کامران قاسمپور و گلیج و غیره.
    نفری که عضو تیم بزرگسالان هستش و نقره جهانی داره رو مجبور می‌کنند بره امید که باید وزن کم کنه و احتمال مصدومیتش بالاست. چرا؟ چون که باید تیم امید هم حتما قهرمان جهان بشه تا سر پوشی باشه واسه شکست های بلگراد و هم گوش ما رو کر کنن که هم نوجوانان و هم جوانان و هم امید قهرمان جهان شدن و اینکه ما چقدر خوبیم.
    خواهشا نگاه تون المپیکی باشه یه برنز المپیک میارزه به ده تا طلا در رده های سنی
    وزن ۸۷تقریبا آسونترین وزن المپیکی هست که به لطف دوستان هم قراره از همین الان توش مدال نگیریم چون بایدمهمدی بره امید ها و تیم امید حتما قهرمان جهان بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *