خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

قهرمانی آسیا مبارک؛ اما زمانی این پیروزی ها ارزش پیدا می کند که به المپیک گره بخورد

قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در آسیا
نویسنده:

اسماعیل خانبابایی

تاریخ :

1 اردیبهشت 1400


ساعت :

۹:۳۴

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

بیست و نهمین دوره قهرمانی آسیا درحالی بدست آمد که تیم کشورمان با ترکیبی از مردان با تجربه و بزرگ، پای به این رقابتها گذاشته بود.


خانه کشتی– همانطور که انتظار میرفت، بار دیگر مردان کشتی آزاد کشورمان، کشتی قاره کهن را با کسب ۳ مدال طلا،۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز به تسخیر خود در آوردند. قهرمانی آسیا مبارک، اما فارغ از قهرمانی آسیا که در جای خود اهمیت دارد ملی پوشان کشورمان در این مسابقات با فراز و نشیب های تکنیکی و تاکتیکی زیادی نیز روبرو بودند که عامل اصلی ناکامی آنها بود. شکست مبتدیانه مجید داستان، نوع ایستادن و دست کم گرفتن حریف از سوی امین طاهری، کشتی ضعیف امیرحسین حسینی، تکرار سناریو شکست مصطفی حسین خانی در دقایق پایانی و عدم خود باوری سرلک، قیاسی و سوادکوهی از جمله اتفاقاتی بود که هر کدام برای خود جای نقد و بررسی دارد که باید از سوی کادر فنی مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه اشاره کوتاه و گذرا نیز به عملکرد مردان کشتی آزاد در مقایسه با مسابقات سال قبل نمودیم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا سرلک در وزن ۵۵ کیلوگرم، سال گذشته عضو تیم ملی کشورمان در مسابقات آسیایی بود که جایگاهی بهتر از هفتمی به دست نیاورد، اما امسال کشتی های بهتری گرفت و با ۵ پله صعود در جایگاه دوم آسیا و به مدال نقره دست یافت، مدالی که اگر خود را باور داشت می توانست طلا باشد.

در وزن ۶۱ کیلوگرم  مجید داستان در حالی در ترکیب تیم ملی قرار داشت که سال گذشته نیز عضو تیم ملی درمسابقات آسیایی بود که به مقامی بهتر از پنجمی دست نیافت. امسال انتظار می رفت با اشتباهات کمتری در برابر حریفان خود ظاهر شود ولی باز هم با اشتباه مبتدی وار در حالی که می توانست پیروز میدان برابر حریف هندی خود باشد، همان دور اول تن به شکست داد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۶۵ کیلوگرم مرتضی قیاسی، برای اولین بار مسابقات آسیایی را تجربه می‌کرد. او می‌توانست در این مسابقات فینالیست باشد اما بر اثر یک اشتباه برابر حریف ژاپنی فینال را از دست داد و در دیدار رده بندی با شکست حریف ازبکی به مدال برنز قناعت کرد. سال گذشته هم امیرحسین مقصودی به مدال برنز رسیده بود.

در وزن ۷۰ کیلوگرم امیرحسین حسینی، که در مسابقات آسیایی سال گذشته موفق به کسب مدال نقره شده بود، امسال هم در همان وزن در ترکیب تیم قرار گرفت که در همان دور اول با ارائه کشتی ضعیف، مغلوب کشتی‌گیر گمنام هندی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. حسینی سومین کشتی گیر کشورمان بود که در این مسابقات توسط کشتی‌گیران هندی مغلوب گردید و دستش از مدال کوتاه ماند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین خانی نماینده کشورمان بود. کشتی گیری که تجربه ۶ دوره حضور در مسابقات آسیایی را داشت و در کارنامه خود دو مدال طلا و دو مدال برنز مسابقات آسیایی به ثبت رسانده است. امسال هم با همان اشتباه تکراری و در دقیقه پایانی مدال طلا را با نقره عوض کرد تا با یک پله صعود نسبت به سال گذشته به مدال نقره دست یابد.

در وزن ۷۹ کیلوگرم علی سواد کوهی برای بار دوم مسابقات آسیایی را تجربه می‌کرد. او امسال با پیشرفت نسبت به سال گذشته که به مدال برنز دست یافته بود، به فینال مسابقات آسیایی راه یافت اما در رقابتی پر حرف و حدیث و ضعیف مدال طلا را به مدال نقره  تبدیل کرد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی پر افتخار ترین نماینده کشورمان در این مسابقات بود که سال  ۲۰۱۸ نیز مدال طلا کسب کرد. امسال هم به راحتی با شکست حریفان آسیایی خود به دومین مدال طلای آسیا دست یافت، این میدان برای حسن یزدانی میدانی تدارکاتی بود. گرچه کشتی های سنگین نگرفت ولی به راحتی حریفان خود را یکی پس از دیگری در کمتر از ۳دقیقه شکست داد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم کامران قاسم‌پور، نماینده کشورمان دراین مسابقات بود که مدال طلای ۲۰۱۹ آسیا درکارنامه او به ثبت رسیده است. وی برای دومین بار با اقتدار قهرمان  آسیا شد. سال گذشته محمدجواد ابراهیمی طلای این وزن را کسب کرده بود.

دروزن ۹۷ کیلوگرم علی شعبانی که در اولین تجربه شرکت در مسابقات آسیایی در قزاقستان با اقتدار حریفان خود را شکست داد و به مدال طلا دست یافت تا مدال طلای گلیج در سال قبل را تکرار کرده باشد.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امین طاهری نیز در سال ۲۰۱۸ عضو تیم ملی در مسابقات آسیایی بود که به مدال برنز دست یافت. وی در این مسابقات می توانست به راحتی مدال طلا این وزن را از آن خود کند اما در نیمه نهایی در یک لحظه اسیر فن تندر کشتی گیر قزاقی شد و فینال را از دست داد و در نهایت به همان مدال برنز قناعت کرد تا همچنان در حسرت کسب مدال طلای آسیا بماند.

به هرحال آزاد کاران کشورمان در ماه جاری هم مسابقات آسیایی را با کسب عنوان قهرمانی قاره کهن و نیز کسب مابقی‌ سهمیه ها درمسابقات گزینشی به پایان بردند.  بنابراین زمانی این موفقیتها و پیروزی ها ارزش پیدا خواهد کرد که به میدان عظیمی چون المپیک گره بخورد.

یک دیدگاه برای “قهرمانی آسیا مبارک؛ اما زمانی این پیروزی ها ارزش پیدا می کند که به المپیک گره بخورد
  1. رضا گفت:

    سلام. در کل ورزشی که پول توش نباشه پیشرفتی نمیکنه. این مشکل نبودن پول تو کشتی به دلیل کم مخاطب بودن این ورزشه. یک زمانی تو محله های ما تو پایین شهر همه میرفتیم کشتی، اما الان کمتر خانواده ای وجود داره که بچه ش رو بفرسته باشگاه کشتی. تو اروپا هم که کلا کسی کشتی نگاه نمیکنه، فقط چندتا کشور اروپای شرقی کشتی گیر دارند. به همین دلیل چند ساله میخوان کشتی رو از المپیک حذف کنند. این اوضاعش در سطح جهانیه، مشخصه که اوضاع کشتی در ایران بدتر هم هست. حسین خانی هیچ جا نتیجه نمیگیره اما سوال اینجاست که آیا بهتر از حسین خانی تو ۷۴ کیلو داریم؟ اگه بهتر از حسین خانی داریم چرا نمیتونه حسین خانی رو شکست بده و راهی مسابقات بشه؟ مشکل اصلا حسین خانی و داستان و بقیه نیستند. پشتوانه ای وجود نداره و کشتی از ریشه داره نابود میشه. سالهاست یک کشتی گیر تو ۷۴ تا نداشتیم که بتونه جای حسین خانی رو بگیره. سالهاست تو ۵۷ کیلو همه فقط حرف از حسن رحیمی میزنند در حالیکه حسن رحیمی با اینکه کشتی گیر خیلی خوبی بود اما در آماده ترین و بهترین روزهای کشتیش فقط تونست یک برنز المپیک بگیره. یعنی در اوج هم نتونست طلا بگیره، اما اوضاع کشتی ما طوری شده که هنوز خیلی ها میگن اگه حسن رحیمی با این سن هم برگرده، از بقیه ۵۷ کیلوهامون بهتره. اینها نشون میده اوضاع ما چطوریه و به کجا داریم میریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *