خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

مروری بر افتخارات تاریخ کشتی در آستانه ورود به آخرین سال قرن چهاردهم

انتخابی تیم ملی کشتی آزاد- گزینشی المپیک- رحمان عموزاد- حسن یزدانی-قهرمانی آسیا
نویسنده:

اسماعیل خانبابایی

تاریخ :

29 اسفند 1399


ساعت :

۱۰:۰۵

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

تا چند روز دیگر وارد سال جدید سال ۱۴۰۰ خواهیم شد. به تعبیری وارد آخرین سال قرن چهاردهم می شویم. قرنی پر فراز و نشیب و پر از اتفاقات ریز و درشت در میدان سیاست و ورزش که در تاریخ کشورمان از سال ۱۳۰۱ تا سال ۱۳۹۹به ثبت رسیده است که ما تنها وقایع کشتی را ورق می زنیم.


خانه کشتی– گفته می شود کشتی از سال ۱۳۱۳ پس از تصویب اساسنامه در نخستین جلسه انجمن ملی تربیت بدنی ایران فعالیت خود را توسط حمید محمدپور که آن زمان متخصص کشتی های مدرن و کلاسیک بود و در ترکیه زندگی می‌کرد، در دبیرستان دارالفنون آغاز کرد. در واقع او بود که کشتی را از گود زورخانه بیرون کشید. لذا بالغ بر ۸۰ سال است که کشتی نسل به نسل در کشورمان با واژه های اخلاقی و انسانی و پهلوانی عجین شده و باقی مانده است و برای خود الگویی چون جهان پهلوان تختی دارد.

کشتی ایران در اولین حضورش در مسابقات به طور غیر رسمی بنا به دعوت کشورمان مسابقه‌ای برابر تیم ترکیه برگزار کرد. کشوری که در آن زمان قدرت اول کشتی دنیا به شمار می رفت. ترکیب تیم کشورمان را که در آن مسابقه مغلوب ترک ها شدند را ناصر جاوید. محمود علی مدد، حسن فیروزی، کیومرث ابوالملوکی، حسن ذوالفقاری، رییس روحانی، سلیمی، محمد هاشمی، علمدار و کریم خانی تشکیل دادند. اما پس از آن کشتی ایران طی ۵۰  سالی که از نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی و ۱۶ دوره حضور در المپیک می گذرد همواره به عنوان قدرت انکار ناپذیر و قطبی تاثیرگذار و مدعی و رقیب برجسته در دنیای کشتی مطرح بوده است و فراز و نشیب‌های این سال ها هم نتوانست خدشه ای بر این اعتبار وارد نماید. حتی وقتی تیم کشتی ایران در رقابت های جهانی بدون کسب مدال به کشور بازگشت و یا حتی در المپیک ۲۰۰۸ پکن تنها با کسب یک مدال برنز در رده یازدهم جهان سقوط کرد، هیچکس به خود شک و تردید درباره قدرت واقعی کشتی کشورمان راه نداد. چرا که همه می دانستند  آن ناکامی های دور از انتظار مولود ندانم کاری ها و ضعف های مدیریتی حاکم بر کشتی کشورمان بود که هیچ ربطی به اصالت و جایگاه کشتی  ایران نداشت.

افتخارات کشتی در مسابقات جهانی از سال ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۹

با این حال کشتی کشورمان در قرن گذشته در ۵۰ دوره مسابقات جهانی (از سال ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند تا مسابقات جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان) شرکت کرد که در کشتی آزاد تاکنون ۴۶ مدال طلا، ۵۰ مدال نقره و ۴۴ مدال برنز کسب کرده است و پنج بار نیز طی سال‌های ۱۹۶۱، ۱۹۶۵، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۳ غنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص داده است. کشتی فرنگی نیز در ۲۳ دوره از مسابقات جهانیشرکت کرد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به مقام قهرمانی دست یافت و یک نایب قهرمانی در سال ۲۰۰۹ و دو مقام سومی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ نیز در کارنامه خود دارد. ۴۱ مدال شامل ۱۲ مدال طلا، ۶ مدال نقره و ۲۳ مدال برنز نیز سهم مردان فرنگی از مسابقات جهانی است که در ۲۳ دوره از مسابقات جهانی به دست آمده است.

افتخارات کشتی در المپیک ها ار سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۶

اما در ادوار مختلف المپیک کشتی کشورمان به جز در المپیک های ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ آمریکا، در ۱۶ دوره در کشتی آزاد شرکت داشته است و در کشتی فرنگی نیز در چهار دوره المپیک حضور پیدا کرده است. در کشتی آزاد حاصل تلاش های مردان کشتی کشورمان ۶ مدال طلا، ۱۳ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز کسب کرده است. اولین مدال طلا در المپیک را امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی کسب کردند. عبدالله موحد در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی، رسول خادم در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، علیرضا دبیر در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی استرالیا و حسن یزدانی در المپیک ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو برزیل دیگر طلایی های کشتی آزاد کشورمان بودند و اگر مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن به نام کمیل قاسمی به ثبت برسد، جمع مدال‌های طلای کشورمان به ۷ مدال خواهد رسید. در کشتی فرنگی نیز ۳ مدال طلا به دست آمد که آن هم در المپیک ۲۰۱۲ لندن توسط حمید سوریان. امید نوروزی و قاسم رضایی بود. در واقع نیمی از مدال‌های کشتی آزاد را مردان فرنگی در یک المپیک کسب کردند که رکورد تکرار نشدنی خواهد بود. همچنین فرنگی کاران توانستند ۱ مدال نقره و ۳ مدال برنز نیز کسب کنند.

افتخارات کشتی در مسابقات آسیایی و بازی های آسیایی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۹

مسابقات قهرمانی آسیا نیز بعد از گذشت ۲۸ سال از برگزاری مسابقات جهانی اولین دوره آن در سال ۱۹۷۹ در کشور هندوستان برگزار گردید. در همان اولین دوره تیم کشورمان با کسب ۴ مدال طلا، ۲ نقره و ۳ برنز با اقتدار قهرمان آسیا شد و در آخرین حضور مردان کشتی کشورمان در مسابقات آسیایی سال ۲۰۱۹ که در همان کشور هند برگزار شد، مجدداً با قهرمانی تیم کشورمان همراه بود. تیم کشتی آزاد کشورمان در ۳۲ دوره برگزاری مسابقات آسیایی در ۲۷ دوره قهرمان آسیا شده است. در کشتی فرنگی نیز تیم کشورمان از سال ۱۹۸۳ تهران تا سال ۲۰۱۹ دهلی نو در ۳۰ دوره از مسابقات آسیایی شرکت داشته است که ۱۳ دوره قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داده است.

افتخارات کشتی در مسابقات آسیایی و بازی های آسیایی از سال ۱۹۵۴ تا ۲۰۱۸

در بازی های آسیایی از سال ۱۹۵۴ مانیل تا ۲۰۱۸ جاکارتای اندونزی تیم کشتی کشورمان از پرافتخار ترین تیم های کاروان اعزامی به بازی های آسیایی بوده است که در کشتی آزاد به ۵ مدال طلا، ۲۶ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز و در کشتی فرنگی ۱۸ مدال طلا، ۱۲ مدال نقره و ۱۷ برنز کسب کرده است. در واقع کشتی آسیا در سلطه کشورمان قرار دارد و هر موقع اراده کردیم توانستیم بر سکوی اول قاره آسیا قرار بگیریم.

این چکیده ایی از افتخارات کشتی کشورمان در یکصد سال گذشته بوده است. متاسفانه از بهمن ماه سال ۹۸ کشورمان با مهمان ناخوانده بسیار خطرناک و کشنده بنام ویروس کرونا روبرو شد. ویروسی که همچنان در جهان جولان می دهد و قربانی می گیرد. ویروسی که  باعث به تعطیلی کشاندن فعالیت های ورزشی از جمله کشتی و نیز منجر به عدم برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو گردید. همانطور که اشاره کردیم برای کشوری که صدها قهرمان بلند آوازه دارد و صاحب سبک و از قدرت های انکارناپذیر کشتی در دنیا محسوب می گردد، این تعداد مدال، خصوصا مدال طلای المپیک بسیار اندک و ناچیز است. با این حال باید صبر کرد و دید در سال های پیش رو خصوصاً المپیک ۲۰۲۱ توکیو چه تعداد مدال به داشته‌های ورزش پر افتخار کشورمان اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *