خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

نگاهی به کشتی‌ گیران دو تابعیتی حاضر در ایتالیا؛ چامیزو دیگر تنها نیست

فرانک چامیزو،کشتی ایتالیا،آبراهام کونیدو،نیکولوز کاخلاشویلی
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

5 آذر 1399


ساعت :

۸:۴۱

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

فرانک چامیزو تاکنون ۲ طلا و ۱ نقره جهان و ۱ برنز المپیک را برای کشور ایتالیا کسب کرده است.


خانه کشتی– حضور موفقیت آمیز فرانک چامیزو کوبایی که بعد از ازدواج با یک کشتی‌گیر ایتالیایی به نام دالما کانوا تابعیت این کشور را به دست آورد، موجب شد تا مسئولین ورزش ایتالیا تمایل بیشتری به جذب کشتی‌گیران سایر کشورها پیدا کنند.

البته روال اعطای شهروندی در این کشور برخلاف کشورهایی مانند آذربایجان و قزاقستان پیچیده و زمان‌بر است. کشتی‌گیران خارجی برای دریافت پاسپورت ایتالیایی باید مدت زیادی در این کشور زندگی کنند. امری که حضور برخی از این کشتی‌گیران در مسابقات المپیک توکیو را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. 

در بسیاری از فدراسیون‌های جهانی ورزشی ورزشکاران تنها با داشتن پاسپورت یک کشور می‌توانند در مسابقات بین‌المللی برای کشور مورد نظر رقابت کنند. اما اتحادیه جهانی کشتی قانون متفاوتی در این زمینه دارد. بر اساس قوانین این اتحادیه ورزشکارانی که به کشور دیگری مهاجرت کردند اما هنوز پاسپورت و تابعیت خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند تا زمان دریافت پاسپورت با اجازه ویژه اتحادیه برای کشور جدید خود مسابقه دهند. قانونی که تنها مربوط به مسابقات اتحادیه جهانی کشتی است و مشمول مسابقات المپیک و انتخابی آن نمی‌شود.

کمیته بین‌المللی المپیک داشتن پاسپورت و تابعیت را برای حضور در مسابقات تحت نظر خود ضروری می‌داند. بنابراین کشتی‌گیرانی که هنوز پاسپورت کشور مقصد را دریافت نکرده‌اند، اجازه حضور در المپیک و مسابقات انتخابی آن را ندارند.

آبراهام کونیدو دیگر کشتی‌گیر آزادکار کوبایی است که به ایتالیا مهاجرت کرده و در وزن ۹۷ کیلوگرم به دنبال کسب سهمیه المپیک خواهد بود. این کشتی‌گیر ۲۷ ساله که به همراه تیم کوبا برای تمرین به کشورمان نیز آمده بود، از سال ۲۰۱۸ برای کشور ایتالیا مسابقه می‌دهد و در همان سال در مسابقات جهانی بوداپست پس از شکست مقابل کایل اسنایدر به مدال برنز جهان رسید. وی در حالی این مدال را برای کشور ایتالیا کسب کرد که شهروند این کشور نبود. کونیدو که پیش از این چند بار مقابل کشتی‌گیران کشورمان از جمله رضا یزدانی، حامد طالبی و علی شعبانی شکست خورده است، به دلیل قانون فوق نتوانست در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ نورسلطان (که مرحله اول انتخابی المپیک بود) شرکت کند. اما وی در ابتدای سال ۲۰۲۰ پاسپورت ایتالیایی خود را دریافت کرد و می‌تواند در مسابقات انتخابی المپیک قاره اروپا برای کسب سهمیه مسابقات توکیو تلاش کند. وی در ابتدای سال ۲۰۲۰ در مسابقات قهرمانی اروپا در کشور ایتالیا موفق به کسب مدال برنز شد.

ایتالیا در وزن ۹۷ کیلوگرم فرنگی نیز صاحب یک کشتی‌گیر مدعی به نام نیکولوز کاخلاشویلی است. این کشتی‌گیر که در سال ۲۰۱۵ از کشور گرجستان قهرمان جوانان شده، در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۲۰ به مسابقه نهایی نیز صعود کرد و تنها با شکست مقابل قهرمان المپیک آرتور آلکسانیان ارمنستانی از کسب مدال طلا بازماند. کاخلاشویلی که او هم از سال ۲۰۱۸ برای کشور ایتالیا مسابقه می‌دهد، در مسابقات جهانی بوداپست باز هم با شکست مقابل آلکسانیان بزرگ از دور مسابقات حذف شد و همانند کونیدو اجازه شرکت در مسابقات جهانی نورسلطان را پیدا نکرد. این کشتی‌گیر تنومند گرجستانی که به تازگی پاسپورت ایتالیایی خود را دریافت کرده، در صورت عدم تعویق المپیک توکیو فرصت حضور در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان را از دست می‌داد. اما حالا با تعویق یک ساله المپیک می‌تواند با حضور در رقابت‌های انتخابی سهمیه حضور در مسابقات المپیک را کسب کند. وی در صورت کسب سهمیه یکی از مدعیان کسب مدال نیز خواهد بود.

چهارمین کشتی‌گیر مطرح خارجی حاضر در ایتالیا شامیل کودیاماگومدوف روس است. قهرمان سال ۲۰۱۶ اروپا که در سال ۲۰۱۳ عضو تیم روسیه در مسابقات جهانی بود، اما با شکست مقابل احسان لشگری از کسب مدال باز ماند. از سال ۲۰۱۸ برای ایتالیا مسابقه می‌دهد و در همان سال پس از شکستی نزدیک مقابل آرتور نایفونوف به مدال برنز قهرمانی اروپا رسید. برخلاف سایرین این کشتی‌گیر روس تاکنون موفق به دریافت پاسپورت ایتالیایی نشده و امکان حضور در مسابقات انتخابی المپیک را ندارد. علاوه بر آن از ایتالیا خبر می‌رسد که وی به دلیل مصدومیت شدید احتمالا حتی در صورت دریافت تابعیت ایتالیایی نیز امکان کسب سهمیه المپیک را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *