خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

پیش درآمدی بر تورنمنت زیلکوفسکی لهستان، آخرین ایستگاه انتخاب المپیکی ها

نویسنده:

امین کوهساریان

تاریخ :

15 خرداد 1400


ساعت :

۱:۴۷

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

تورنمنت زیلکوفسکی لهستان آخرین تکلیف سه المپیکی دیگر را مشخص خواهد کرد. 


خانه کشتی– پیکارهای بین‌المللی کشتی‌آزاد جام زیلکوفسکی روزهای ۱۹ – ۱۸ خردادماه در شهر ورشو لهستان برگزار می‌شود. تیم منتخب کشتی‌آزاد کشورمان نیز با ۸ کشتی‌گیر و ۳ مربی در ۴ وزن به این رقابت ها اعزام می‌شود که در سه وزن آن با هدف انتخاب کشتی گیر المپیکی بیش از یک کشتی گیر اعزام خواهد شد. 

ترکیب کاروان کشتی آزاد برای حضور در لهستان به‌ این شرح است:

* ۶۱ کیلو: رضا اطری 
* ۷۴ کیلو: یونس امامی، مصطفی حسین‌خانی 
* ۹۷ کیلو: محمدحسین محمدیان، علی شعبانی، علیرضا کریمی 
* ۱۲۵ کیلو: امیرحسین زارع، امین طاهری

این مسابقات برای کشتی کشورمان حساسیت ویژه ای به همراه دارد، چون کادر فنی تیم ملی این مسابقات را به عنوان انتخابی اوزان ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم برای رقابتهای کشتی آزاد المپیک توکیو معرفی کرده است. همچنین رضا اطری که پیش از این توانسته بود حضورش در المپیک را در وزن ۵۷ کیلوگرم مسجل کند، در لهستان در یک وزن بالاتر محک جدی خواهد خورد. 

وزن ۷۴ کیلوگرم:

در وزن ۷۴ کیلوگرم این پیکارها یونس امامی و مصطفی حسین خانی به عنوان نمایندگان کشورمان حضور خواهند داشت و برای تصاحب دوبنده تیم ملی در المپیک با یکدیگر رقابت خواهند کرد. حسین خانی کشتی گیر با تجربه و کهنه کار کشورمان در ۳۲ سالگی و با سابقه کسب مدال برنز جهان (مسابقات جهانی اوزان غیر المپیکی ۲۰۱۶) و عناوین مختلف آسیایی در پی حضور در المپیک توکیو است.

اما در طرف دیگر یونس امامی، آزادکار ۲۴ ساله لرستانی در اوج جوانی و قدرت سودای مدال المپیک در سر دارد. امامی سال ۲۰۱۹ در یک وزن پایین تر مدال برنز را به سینه زد و  چندی پیش در مسابقات کسب سهمیه آسیایی موفق به کسب سهمیه المپیک در وزن ۷۴ کیلوگرم برای کشورمان شد.

در آخرین مسابقات انتخابی که چند ماه قبل برای حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۰ برگزار شده بود، مصطفی حسین خانی در غیاب یونس امامی توانست قهرمان این وزن شود. امامی نیز در تک مسابقه انتخابی برای حضور در گزینشی المپیک جمال عبادی را از پیش رو برداشت.

در میان کشتی گیران خارجی حاضر در لهستان فرانک چامیزو ایتالیایی و سونر دمیرتاش از ترکیه را باید جدی ترین رقبای نمایندگان کشورمان در این وزن دانست. 

وزن ۹۷ کیلوگرم:

رقابت های وزن ۹۷ کیلوگرم تورنمنت لهستان با شرکت سه نماینده کشورمان محمدحسین محمدیان، علی شعبانی و علیرضا کریمی برگزار خواهد شد. محمدیان ۲۹ ساله اهل ساری پسر قهرمان سابق کشتی ایران عسکری محمدیان که پس از کسب مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۴، در سال ۲۰۱۵ با مثبت شدن تست دوپینگش به مدت چهارسال محروم شد، حال پس از پشت سر گذاشتن دوران محرومیت با قدرت به میادین بازگشته و قصد دارد افتخارات پدرش در المپیک را تکرار کند. وی در سال ۲۰۱۹ با اتمام محرومیتش در تورنمنت ایتالیا با شکست چندین مدعی از جمله کایل اسنایدر قهرمان شد و بازگشت قدرتمندانه ای داشت. محمدیان چندی پیش مسابقات آسیایی کسب سهمیه المپیک در قزاقستان را با قهرمانی و موفقیت به پایان رساند.

دیگر نماینده کشورمان در این وزن علی شعبانی دلاور ۲۶ ساله و بابلی کشتی آزاد کشورمان می باشد. وی ملی پوش کشورمان در جهانی نور سلطان بود که با یک برد و یک باخت حذف شد، اما چندی پیش در مسابقات قهرمانی آسیا مقتدرانه بر سکوی نخست ایستاد. شعبانی پس از اینکه در لیگ سال گذشته مقابل محمدیان شکست خورد، کمی بعد در فینال مسابقات انتخابی در دو کشتی پیاپی او را شکست داد و حالا همگان منتظر رویارویی چهارم این دو کشتی گیر در لهستان هستند. 

سومین نماینده کشورمان در این وزن علیرضا کریمی ۲۷ ساله با اصالتی گیلانی و بزرگ شده کرج می‌باشد. دارنده دو مدال برنز جهان در اوزان پایین تر پس از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت به وزن المپیکی ۹۷ کبلوگرم صعود کرد و در تورنمنت متئوپلیکونه ایتالیا نایب قهرمان شد. به نظر می رسد کریمی که در این وزن تازه وارد محسوب می شود و نسبت به محمدیان و شعبانی وزن کمتری نیز دارد، کار به مراتب سخت تری نسبت به دو نماینده دیگر کشورمان برای حضور در المپیک توکیو خواهد داشت.

شریف شریف اف از آذربایجان و کالین مور (برنده علیرضا کریمی در فینال تورنمنت ایتالیا) از آمریکا از جدی ترین رقبای خارجی نمایندگان کشورمان در این مسابقات خواهند بود. 

وزن ۱۲۵ کیلوگرم:

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم این رقابت ها امین طاهری و امیرحسین زارع برای المپیکی شدن خواهند جنگید. طاهری ۲۶ ساله و اهل تهران است و عناوینی از جمله دو برنز قهرمانی آسیا و دو برنز امیدهای جهان را در کارنامه دارد. وی برادرزن علیرضا رضایی قهرمان سابق کشتی کشورمان می‌باشد که نقش او را در موفقیت هایش بسیار پررنگ عنوان می کند.

دیگر نماینده کشورمان در این وزن امیرحسین زارع جوان ۲۱ ساله آملی می باشد که در سال ۲۰۱۹ در رقابتهای امیدهای جهان با اقتدار قهرمان شد و بلافاصله خود را به عنوان مدعی سنگین وزن در بزرگسالان مطرح کرد. زارع سابقه پیروزی مقابل پتریاشویلی در لیگ ایران و حضور موفقیت آمیز در مسابقات مختلف از جمله تورنمنت ایتالیا که با شکست عنوان داران زیادی از جمله بلال ماخوف همراه بود را دارد. وی نماینده کشورمان در رقابت های قهرمانی آسیا در قزاقستان بود که با مثبت شدن تست کرونا، طاهری جایگزین وی شد و به مقام سوم این پیکارها دست یافت.  

این دو کشتی گیر سال گذشته در دیدار نهایی مسابقات انتخابی تیم ملی به دو رقابت به مصاف هم رفتند که در هر دو دیدار طاهری برنده میدان بود. 

الکساندر خوتسیانیفسکی (اوکراین) و نیک گویازدوفسکی (امریکا) دو تن از رقبای سرسخت طاهری و زارع در این مسابقات خواهند بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *