خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

کشتی آزاد گزینشی المپیک؛ سهمیه روس ها کامل شد؛ آمریکا ناکام در کسب سهمیه پایانی

نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

16 اردیبهشت 1400


ساعت :

۲۳:۱۵

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

تکلیف ۹۶ کشتی‌گیر آزادکار حاضر در المپیک ۲۰۲۰ توکیو مشخص شد.


خانه کشتی– مرحله آخر مسابقات کشتی گزینشی المپیک در شهر صوفیه بلغارستان از روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز شد. در روز نخست این رقابت‌ها مراحل مقدماتی و نیمه نهایی ۶ وزن کشتی آزاد مردان برگزار شد و نفرات راه یافته به دیدار نهایی جواز حضور در المپیک توکیو را کسب کردند. مسابقات فینال و رده بندی این اوزان روز جمعه برگزار می‌شود که تاثیری بر سهمیه‌های المپیک نخواهد گذاشت.

تیم کشتی آزاد روسیه که پیش از این ۵ سهمیه کسب کرده با به دست آوردن سهمیه ششم در کنار ایران تنها تیمی لقب گرفت که با ترکیب کامل در المپیک توکیو شرکت خواهد کرد. سرگی کوزیرف قهرمان المپیک نوجوانان نماینده کشتی روسیه در این وزن بود که علی‌رغم عملکرد متزلزل خود توانست با صعود به دیدار نهایی سهمیه المپیک را به دست آورد. امریکا نیز که با داشتن ۵ سهمیه به دنبال تکمیل تیم خود بود با ناکامی جردن الیور در وزن ۶۵ کیلوگرم در رسیدن به این امر ناکام ماند.

نتایج مسابقات نیمه نهایی به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم:
یوکی تاکاهاشی (ژاپن) ۲ – رینری آندریو (کوبا) ۰
اردنبات بخبایار (مغولستان) ۶ – گیورگی ادیشراشویلی (آذربایجان) ۲

۶۵ کیلوگرم:
گئورگیوس پیلیدیس (یونان) ۹ – دیوید هابات (اسلوونی) ۷
ماگمدمراد گادژیف (لهستان) ۳ – جردن الیور (امریکا) ۲

۷۴ کیلوگرم:
واسیل میخایلوف (اوکراین) ۴ – میچ فاین‌سیلور (رژیم صهیونیستی) ۲
ماگمدخبیب کادی‌ماگمدف (بلاروس) ۱۲ – تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) ۳

۸۶ کیلوگرم:
سوسوکه تاکاتانی (ژاپن) ۷ – زبیگنیف بارانوفسکی (لهستان) ۲
بوریس ماکویف (اسلواکی) ۴ – ابوبکر آباکاروف (آذربایجان) ۴ (برنده: ماکویف)

۹۷ کیلوگرم:
آبراهام کونیدو (ایتالیا) ۳ – اخمد باتایف (بلغارستان) ۲
آلبرت ساریتوف (رومانی) ۳ – والری آندریتسف (اوکراین) ۲

۱۲۵ کیلوگرم:
سرگی کوزیرف (روسیه) ۳ – دانیل لیگتی (مجارستان) ۲
سومیت مالیک (هند) ۵ – خوزه دیاز (ونزوئلا) ۰

در وزن ۵۷ کیلوگرم و پس از سر وزن نرسیدن ری هیگوچی در مسابقات گزینشی آسیا، مربیان ژاپن از یوکی تاکاهاشی قهرمان جهان در سال ۲۰۱۷ استفاده کردند که این کشتی‌گیر در دیدار نیمه نهایی با غلبه بر قهرمان زیر ۲۳ جهان از کوبا موفق به کسب سهمیه المپیک شد. تاکاهاشی که پیشتر در مسابقات انتخابی ژاپن مغلوب ری هیگوچی شده بود باید بار دیگر در دیدار انتخابی مجدد مقابل نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو قرار بگیرد. در دیگر دیدار نیمه نهایی این وزن بخبایار از مغولستان قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با شکست قهرمان سه دوره اروپا از آذربایجان سهمیه دوم را به دست آورد.

اما در مسابقات وزن ۶۵ کیلوگرم قرعه نامتوازن تمامی مدعیان این وزن را به پایین جدول فرستاده بود. در مهم‌ترین اتفاق الیاس بکبولاتوف به دلیل نرسیدن به سر وزن از حضور در مسابقات باز ماند. جردن الیور نماینده امریکا در این وزن که با عملکردی متزلزل به دیدار نیمه نهایی رسیده بود در این مرحله ۳-۲ مغلوب ماگمدمراد گادژیف کشتی‌گیر داغستانی الاصل لهستان شد و از حضور در توکیو باز ماند. گادژیف پیش از این در مرحله قبل نیز در دیداری کم افت و خیز با ۳ اخطار ۲-۱ از سد بکا لومتادزه قهرمان سابق وزن ۶۱ کیلوگرم جهان بگذرد. لومتادزه در حالی که نماینده گرجستان در این مسابقات بود که ولادیمیر خینچگاشویلی قهرمان المپیک ۲۰۱۶ به دلیل بیماری کووید ۱۹ در آخرین روزها امکان حضور در مسابقات را از دست داده بود.

در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز عدم تعادل در دو سمت جدول باعث شد تا برخی از مدعیان فرصت حضور در المپیک توکیو را از دست بدهند. ختاگ سابولوف قهرمان سابق جهان از روسیه که با حضور در صربستان قصد داشت جواز حضور در المپیک را کسب کند علی‌رغم برتری اولیه ۸-۳ مغلوب سونر دمیرتاش از ترکیه شد، نفر سوم المپیک ریو خود در مرحله بعد ۸-۴ مقابل ماگمدخبیب کادی‌ماگمدف کشتی‌گیر روسی الاصل بلاروس شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. کادی‌ماگمدف در دیدار نیمه نهایی این وزن مقابل تیموراز سالکازانوف دیگر کشتی‌گیر روس تبار حاضر در مسابقات قرار گرفت. سالکازانوف که چند روز پیش با شکست چامیزو، حمالوف و کنچادزه مدال طلای اروپا را تصاحب کرده بود در این دیدار اسیر بدلکاری حریف شد تا با شکست سنگین ۱۲-۳ جواز حضور در المپیک را از دست بدهد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز مهم‌ترین دیدار در مرحله نیمه نهایی اتفاق افتاد جایی که آلبرت ساریتوف کشتی‌گیر روسی الاصل رومانی در آخرین ثانیه‌ها موفق شد تا با خاک کردن والری آندریتسف نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ جواز حضور در المپیک توکیو را کسب کند.

در سنگین وزن روس ها بالاخره توانستند با سرگی کوزیرف سهمیه را کسب کنند تا با ترکیب کامل راهی توکیو شوند. در این وزن اتفاقی خاصی نیفتاد و سهمیه دیگر را نماینده هند کسب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *