خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

کشتی آزاد گزینشی المپیک در اروپا؛ سهمیه روسیه تکمیل نشد

گزینشی المپیک قاره اروپا- کشتی آزاد
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

28 اسفند 1399


ساعت :

۲۳:۳۰

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

در مسابقات کشتی آزاد گزینشی المپیک در قاره اروپا ۶ کشور موفق به کسب سهمیه شدند.


خانه کشتی– در روز نخست مسابقات کشتی انتخابی المپیک در قاره اروپا مراحل مقدماتی و نیمه نهایی در بخش کشتی آزاد مردان به انجام رسید که ۱۲ کشتی‌گیر در ۶ وزن با صعود به دیدار نهایی سهمیه المپیک را برای کشورشان کسب کردند.

مسابقات فینال و رده بندی این اوزان روز جمعه برگزار می‌شود که تاثیری بر سهمیه‌ها نخواهد داشت. حادثه بزرگ مسابقات شکست شمیل شریپوف تنها کشتی‌گیر روس حاضر در مسابقات بود که در آخرین ثانیه‌ها مقابل حریف بلاروس مغلوب شد تا روس‌ها فعلا در کسب آخرین سهمیه باقی مانده در کشتی آزاد مردان ناکام شوند.

آخرین مرحله مسابقات گزینشی المپیک در سطح جهانی در کشور بلغارستان برگزار می‌شود.

اسامی نفراتی که در این رقابت ها موفق به کسب سهمیه شده‌اند، به شرح است:

۵۷ کیلوگرم: گئورگی وانگلوف (بلغارستان) و آرسن هاروتیونیان (ارمنستان)

۶۵ کیلوگرم: حاجی علیف (آذربایجان) و وازگن توانیان (ارمنستان)

۷۴ کیلوگرم: حاجی‌مراد گاژیف (آذربایجان) و آوتاندیل کنچادزه (گرجستان)

۸۶ کیلوگرم: علی شعبانوف (بلاروس) و عثمان گوچن (ترکیه)

۹۷ کیلوگرم: الکساندر هوشتین (بلاروس) و سلیمان کارادنیز (ترکیه)

۱۲۵ کیلوگرم: گنادی کودینوویچ (آلمان) و دنیس خرامیانکوف (بلاروس)

در وزن ۵۷ کیلوگرم وانگلوف کشتی‌گیر باسابقه بلغارستانی در دیدار نیمه نهایی از سد اسلام بازرگانوف از آذربایجان گذشت تا با قرعه‌ای مناسب اولین سهمیه مسابقات را کسب کند. در نیمه پایین جدول آرسن هاروتیونیان قهرمان اروپا در وزن ۶۱ کیلوگرم که سابقه حضور در لیگ کشورمان را نیز دارد با قرعه‌ای دشوار و با عبور از حریفانی از بلاروس، گرجستان و اوکراین موفق به کسب سهمیه شد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم حاجی علیف کشتی‌گیر نامدار آذری با قرعه‌ای آسان مشکل چندانی برای کسب سهمیه نداشت. تنها کشتی دشوار علیف در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل صلاح‌الدین کلیچسلایان از ترکیه رقم خورد که با پیروزی ۵-۲ علیف به پایان رسید. اما در پایین جدول وازگن توانیان ارمنی که سه ماه پیش با قهرمانی در جام جهانی صربستان شگفتی‌ساز شده بود این بار با شکست ۶-۴ ولادمیر خینچگاشویلی قهرمان المپیک ۲۰۱۶ موفق به کسب جواز حضور در المپیک توکیو شد. این کشتی‌گیر ارمنی که با قرعه‌ای دشوار روبرو بود در مرحله نیمه نهایی نیز ۴-۲ از سد ماگمدمراد گاژیف کشتی‌گیر دغستانی لهستان گذشت.

در شلوغ‌ترین وزن مسابقات، وزن ۷۴ کیلوگرم باز هم قرعه آسان‌تر در بالای جدول کمک کرد تا حاجی‌مراد گاژیف جواز حضور در المپیک را کسب کند. اما در پایین جدول و در حضور بزرگان این آوتاندیل کنچادزه نایب قهرمان سال ۲۰۱۸ جهان بود که موفق به کسب سهمیه المپیک شد. شگفتی‌ساز این وزن علی‌پاشا عمرپاشایف از بلغارستان بود که با دو پیروزی قابل توجه مقابل تیموراز سالکازانوف نفر سوم جهان از اسلواکی و ماگمدحبیب کادی‌ماگمدف از بلاروس قهرمان اروپا به مرحله نیمه نهایی رسید. اما در این قسمت در حالی که از کنچادزه جلو بود با فن سر و ته یکی با ضربه فنی شکست خورد. سونر دمیرتاش نفر سوم المپیک ۲۰۱۶ نیز یکی دیگر از ناکامان این وزن بود که با شکست ۸-۷ مقابل کادی‌ماگمدف خیلی زود از دور مسابقات کنار رفت.

در وزن ۸۶ کیلوگرم علی شعبانوف کشتی‌گیر کهنه‌کار بلاروس و عثمان گوچن از ترکیه موفق به کسب جواز حضور در المپیک توکیو شدند. شعبانوف که سابقه حضور در لیگ کشورمان و همینطور شکست حسن یزدانی را نیز در کارنامه دارد در سخت‌ترین مبارزه خود ۱-۱ و با خوش‌شانسی از سد پیوتر یانولوف مولداویایی گذشت. اما در پایین جدول عثمان گوچن کشتی‌گیر بدلکار ترک شگفتی‌ساز شد و با شکست حریفانی از ارمنستان، آذربایجان و اسلواکی موفق به صعود به دیدار نهایی شد. گوچن در رقابت نیمه نهایی با استفاده از فنون بدل ۱۶-۶ بوریس ماکویف نایب قهرمان سال ۲۰۱۷ جهان را از پیش رو برداشت.

در وزن ۹۷ کیلوگرم الکساندر هوشتین نایب قهرمان جام جهانی صربستان پس از یک پیروزی دشوار مقابل اخمد باتایف از بلغارستان، در دیدار نیمه نهایی مقتدرانه ۹ بر ۰ از سد آبراهام کونیدو کشتی‌گیر کوبایی الاصل ایتالیا گذشت تا دومین سهمیه را برای کشورش کسب کند. در پایین جدول نیز سلیمان کارادنیز پدیده جدید کشتی ترکیه پس از پیروزی دشوار ۵-۳ مقابل آلبرت ساریتوف نفر سوم المپیک ۲۰۱۶ پس از شکست حریف آلمانی در نیمه نهایی موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

در آخرین وزن مسابقات در حالی که به دلیل قرعه آسان کسب سهمیه برای جمال‌الدین ماگمدف آذری آسان به نظر می‌رسید، وی با خروج متوالی از تشک در نهایت مقابل حریف جوان آلمانی سه اخطاره شد تا این کشتی‌گیر گمنام موفق به کسب جواز حضور در المپیک شود. اما در آخرین مسابقه روز نخست در حالی که همه چیز برای تکمیل سهمیه تیم روسیه برای حضور در المپیک توکیو آماده بود، شمیل شریپوف نماینده روس‌ها در این وزن نتوانست از برتری ۴-۲ خود مقابل دنیس خرامیانکوف بلاروس محافظت کند و با از دست دادن ۲ امتیاز در ثانیه‌های پایانی ۴-۴ شکست خورد. گفتنی است روسیه ۵ سهمیه از ۶ سهمیه ممکن را در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ کسب کرده بود.

این رقابت‌ها روز جمعه با برگزاری مسابقات مقدماتی و نیمه نهایی کشتی زنان ادامه پیدا می‌کند و مسابقات فرنگی نیز در روز شنبه ۲۹ اسفند در برنامه مسابقات قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *