خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

کشتی ایران و سه یزدانی؛ خاندانی که طلا ضرب می‌کنند (عکس)

حسن یزدانی علیرضا کریمی
نویسنده:

امیررضا احمدی

تاریخ :

6 شهریور 1401


ساعت :

۱۱:۴۱

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

خانواده یزدانی در سال‌های اخیر بخش مهمی از افتخارات کشتی را به نام خود زده‌اند.


اختصاصی خانه کشتی– کشتی ایران در دو دهه اخیر با نام‌ خانواده یزدانی حسابی عجین شده؛ ابتدا رضا یزدانی و سپس حسن و امیرمحمد، در طول سال‌های متمادی دوبنده تیم ملی را به نام خود زده و افتخارات مختلفی کسب کرده‌اند.

ابتدا در اواسط دهه ۸۰، رضا یزدانی به عنوان ستاره نوظهور کشتی ایران از جویبار برخاست و موفق شد در بیش از یک دهه حضور در کشتی، دو طلا و دو برنز جهان، سه طلای بازی‌های آسیایی و سه طلای قهرمانی آسیا را کسب کند.

پلنگ جویبار در طول این‌ دوران حضور در سه المپیک ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ را تجربه کرد که در المپیک لندن به دلیل مصدومیت و در ریو با ناداوری از موفقیت بازماند.

در همان سال‌های آخر حضور رضا بر روی تشک، حسن یزدانی دیگر ستاره این خاندان به دایره طلایی وارد شد و پرچم را از دست او گرفت تا دوران جدیدی را در تاریخ کشتی ایران آغاز کند.

حسن یزدانی از سال ۲۰۱۵ تا کنون، در همه مسابقات جهانی و المپیک حاضر بوده و ما حصل آن رکوردی تاریخی با یک‌طلا و یک‌نقره المپیک، سه طلا، یک‌نقره و یک برنز جهان، یک‌طلای بازی‌های آسیایی و دو طلای قهرمانی آسیا بوده‌.

در کنار این دو ستاره، امیرمحمد یزدانی دیگر استعداد ناب جویبار است که ضلع سوم مثلث یزدانی‌های ایران را تشکیل داده و در اوج جوانی، سابقه دو بار حضور در مسابقات جهانی را دارد که در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ به مدال نقره رسید.

با این اوصاف، این سه کشتی‌گیر مازندرانی تا کنون در مجموع، یک‌طلا و یک‌نقره المپیک، ۵ طلا، دو نقره و ۳ برنز جهان، ۴طلای بازی‌های آسیا و ۵ طلای قهرمانی آسیا را کسب کرده‌اند.

آماری فوق‌العاده و رکوردی درخشان، که مطمئنا به همین جا ختم نمی‌شود و با توجه به حضور حسن و امیرمحمد یزدانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ و احتمال حضور آن‌ها در مسابقات سال‌های آینده، مطمئنا پسران جویبار می‌توانند یک آمار بی‌نظیر را در تاریخ کشتی به نام خانواده یزدانی ثبت کنند که بخش زیادی از درخشش کشتی ایران در سال‌های اخیر برعهده آن‌ها بوده.

علاوه بر این، زهرا یزدانی خواهر بزرگ‌تر امیرمحمد هم در سال‌های قبل عضو تیم ملی کشتی آلیش ایران بود که سابقه کسب مدال طلای بازی‌های داخل سالن آسیا ۲۰۱۷ را در کارنامه دارد.

امیر محمد یزدانی - رضا یزدانی

امیر محمد یزدانی - زهرا یزدانی

حسن یزدانی

3 دیدگاه برای “کشتی ایران و سه یزدانی؛ خاندانی که طلا ضرب می‌کنند (عکس)
  1. خلیل غلامی گفت:

    درود بر شیر مردان جویبار

  2. مجید گفت:

    درود به شرفتان . آفرین به غیرتتان . …
    حیف به شما و امثال شما که مسولین بی کفایت دارین ..

  3. فریاد گفت:

    دمشون گرم و سرشون سلامت…. افتخار ایران هستن نه فقط جویبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *