خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

کشتی فرنگی گزینشی المپیک؛ ایران و روسیه ناکام در کسب سهمیه های کامل

ناصر علیزاده- گزینشی المپیک
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

21 اردیبهشت 1400


ساعت :

۰:۲۰

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

۱۲ کشتی‌گیر اروپایی ۱۲ سهمیه باقی مانده کشتی فرنگی برای المپیک توکیو را کسب کردند.


خانه کشتی– در پایان مسابقات گزینشی المپیک در بلغارستان که آخرین فرصت کشتی‌گیران بود، تکلیف ۹۶ کشتی‌گیر فرنگی‌کار حاضر در المپیک توکیو مشخص شد. در این مسابقات ۲۲ کشتی‌گیر اروپایی همراه با ۲ نماینده از آسیا به مرحله نیمه نهایی صعود کردند که در نهایت با شکست دو کشتی‌گیر باقیمانده آسیایی، هر ۱۲ سهمیه فرنگی به ورزشکاران اروپایی رسید.

با شکست نمایندگان ایران و روسیه در وزن ۸۷ کیلوگرم که هر دو مقابل کشتی‌گیر صربستانی رقم خورد، هر دو کشور با ۵ نماینده در کشتی فرنگی المپیک توکیو حاضر خواهند بود و به این ترتیب کوبا تنها کشور با ۶ سهمیه کامل کشتی فرنگی در المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود.

نتایج مسابقات نیمه نهایی به شرح زیر است:

۶۰ کیلوگرم:
ویکتور چیوبانو (مولداوی) ۲ (ضربه فنی) – داتو چخارتیشویلی (گرجستان) ۱
آرمن ملیکیان (ارمنستان) ۵ – چونگ هان جائه (کره جنوبی) ۲

۶۷ کیلوگرم:
کارن اصلانیان (ارمنستان) ۳ – ممداسا سیلا (فرانسه) ۱
پرویز نسیبوف (اوکراین) ۱۰ – شوگو تاکاهاشی (ژاپن) ۳

۷۷ کیلوگرم:
رفیق حسینوف (آذربایجان) ۴ – ویکتور نمش (صربستان) ۱
آیک مناتساکانیان (بلغارستان) ۳ – فاتح چنگیز (ترکیه) ۱

۸۷ کیلوگرم:
زورابی داتوناشویلی (صربستان) ۱ – داویت چاکوتادزه (روسیه) (برنده: داتوناشویلی)
ایوان هوکلک (کرواسی) ۴ – زاکاریاس برگ (سوئد) ۱

۹۷ کیلوگرم:
آلکس سوکه (مجارستان) ۶ – نیکولوز کاخلاشویلی (ایتالیا) ۱
آرتور عمروف (جمهوری چک) ۸ – ویلیوس لائورینایتیس (لیتوانی) ۰

۱۳۰ کیلوگرم:
آلین آلکسوک چیوراریو (رومانی) ۵ – رافال کرایفسکی (لهستان) ۰
الیاس کوسمانن (فنلاند) ۱ – میکولا کوچمی (اوکراین) ۱ (برنده: کوسمانن)

در رقابت‌های وزن ۶۰ کیلوگرم ایوو آنگلوف کشتی‌گیر باسابقه کشور میزبان، قهرمان جهان در سال ۲۰۱۳ و رقیب دیرین حمید سوریان در مرحله یک چهارم نهایی ۲-۱ مقابل چخارتیشویلی از گرجستان شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. کشتی‌گیر گرج نیز در دیدار نیمه نهایی در ابتدای کشتی در حالی که قصد داشت در خاک ویکتور چیوبانو قهرمان ۲۰۱۹ اروپا قرار نگیرد با اشتباه خود ضربه شد تا نایب قهرمان سال ۲۰۱۸ جهان تنها سهمیه مولداوی در ۱۲ وزن کشتی آزاد و فرنگی مردان را کسب کند. در پایین جدول نیز آرمن ملیکیان قهرمان زیر ۲۳ سال جهان از ارمنستان توانست با شکست حریف کره‌ای صاحب دومین سهمیه این وزن شود.

در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی‌گیری از فرانسه که با شکست آلمات کبیسپایف قزاق شگفتی‌ساز شده بود به دیدار نیمه نهایی رسید اما در این مرحله مقابل دیگر نماینده ارمنستان شکست خورد تا این کشور دو سهمیه در دو وزن نخست مسابقات کسب کند. در قسمت پایینی جدول رسول چونایف قهرمان سابق جهان و نفر سوم المپیک ۲۰۱۶ از آذربایجان پس از کسب دو پیروزی در دیدار سوم ۳-۲ مقابل پرویز نسیبوف از اوکراین شکست خورد تا فرصت حضور در المپیک توکیو را از دست بدهد. کشتی‌گیر اوکراینی در دیدار بعد نیز نماینده ژاپن را شکست داد تا مسافر المپیک شود.

اما مسابقات وزن ۷۷ کیلوگرم در حضور ویکتور نمش و کیم هیون وو دو قهرمان سابق جهان حساسیت بیشتری داشت. اما این دو کشتی‌گیر که هر دو در قسمت بالایی جدول قرار گرفته بودند موفق به کسب جواز حضور در المپیک نشدند! کیم کره‌ای قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن که باید در دور نخست مقابل رفیق حسینوف از آذربایجان قرار می‌گرفت به دلیل ویروس کرونا فرصت حضور در مسابقات را از دست داد تا حسینوف پس از صعود به دیدار نیمه نهایی مقابل ویکتور نمش قرار بگیرد. نایب قهرمان وزن ۸۲ کیلوگرم جهان در این دیدار ۴-۱ از سد قهرمان سال ۲۰۱۷ جهان گذشت تا تنها سهمیه کشتی فرنگی آدربایجان را در صوفیه کسب کند. در پایین جدول نیز آیک مناتساکانیان از  کشور میزبان پس از پیروزی دشوار به نیمه نهایی رسید و در این مرحله با پیروزی بر کشتی‌گیر ترک راهی المپیک شد.

در وزن ۸۷ کیلوگرم زورابی داتوناشویلی کشتی‌گیر گرجستانی الاصل صربستان با استفاده از ضعف قوانین و کم کاری عمدی در تایم نخست موفق شد تا با نتیجه مشابه ۱-۱ از سد ناصر علیزاده از کشورمان و داویت چاکوتادزه از روسیه بگذرد تا ضمن کسب جواز حضور در المپیک توکیو، ترکیب هر دو تیم ایران و روسیه را ناقص نگه بدارد. در پایین جدول نیز زاکاریاس برگ از سوئد با شکست سه مدعی اصلی این سمت جدول الکساندروف از بلغارستان، شاهینیان از ارمنستان و باشار از ترکیه به دیدار نیمه نهایی رسید اما در این مرحله ۴-۱ مغلوب حریفی از کرواسی شد تا هوکلک از کرواسی در عین شگفتی بالاتر از مدعیان این وزن سهمیه حضور در المپیک را کسب کند.

در وزن ۹۷ کیلوگرم نیکولوز کاخلاشویلی مدعی نخست این وزن که پس از دو پیروزی دشوار به نیمه نهایی رسیده بود. در تایم نخست تاکتیکی مشابقه کشتی‌گیر ۸۷ کیلوی صرب در پیش گرفت تا با کم کاری عمدی در خاک حریف بنشیند. تاکتیکی که موثر نیفتاد و آلکس سوکه از مجارستان با اجرای دو بارانداز در نهایت ۶-۱ از سد کشتی‌گیر پرقدرت ایتالیایی گذشت. سهمیه دوم این وزن به آرتور عمروف از جمهوری چک رسید که پیش از این در مسابقات جام جهانی انفرادی صربستان در کنار هادی ساروی به مدال برنز رسیده بود.

در مسابقات فوق سنگین نیز آلین آلکسوک چیوراریو قهرمان اروپا در سال ۲۰۲۰ از بالای جدول موفق به کسب سهمیه شد. در این قسمت بکا کاندلاکی کشتی‌گیر آذربایجانی که جایگزین صباح شریعتی شده بود در دیدار یک چهارم نهایی در حالیکه ۴-۰ از حریف لهستانی پیش بود در یک غافلگیری ضربه فنی شد تا تیم کشتی فرنگی آذربایجان تنها با ۲ کشتی‌گیر در المپیک توکیو حاضر باشد! اما در پایین جدول سهمیه دوم این وزن به الیاس کوسمانن از فنلاند رسید. این کشتی‌گیر که در وزن ۹۷ کیلوگرم فعالیت می‌کند به دلیل اینکه کشورش قبلا در این وزن سهمیه گرفته بود به اجبار به فوق سنگین آمد و با وزن بسیار کمتر نسبت به رقبا توانست با شایستگی و البته کمی خوش شانسی با نتیجه مشابه ۱-۱ حریفان بلغار و اوکراینی را شکست داده تا سهمیه کسب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *