خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

یک بام و دو هوا در چرخه انتخابی کشتی آزاد؛ مبنای ارفاق وزن در جام تختی چیست؟

فن کشتی آزاد
نویسنده:

امیررضا احمدی

تاریخ :

29 اردیبهشت 1402


ساعت :

۱۳:۰۷

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

در تصمیمی ناباورانه مسابقات جام تختی کشتی آزاد در ۴ وزن با ۲ کیلوگرم ارفاق خواهد بود.


اختصاصی خانه کشتی– رقابت های کشتی آزاد جام تختی، روزهای ۴ و ۵ خردادماه به میزبانی ارومیه برگزار می شود که به عنوان یکی از مراحل اصلی و پایانی چرخه انتخابی، می تواند تکلیف اکثر اوزان را مشخص کند.

در شرایطی که در این مسابقات به جز کامران قاسمپور، امیرمحمد یزدانی و رحمان عموزاد، قرار است همه مدعیان به روی تشک بروند، بر اساس اعلام فدراسیون کشتی و با صلاحدید کادر فنی، مسابقات در اوزان ۶۵، ۷۰، ۸۶ و ۹۲ کیلوگرم با دو کیلوگرم ارفاق وزن خواهد بود و در سایر اوزان، کشتی گیران باید با وزن قانونی و بدون ارفاق حاضر شوند.

نکته ای که باعث شده تا ابهامات مختلفی درباره این تصمیم به وجود بیاید و عدالت چرخه انتخابی کشتی آزاد زیر سوال برود؛ چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد که سال گذشته بدون نقص بود و همه مدعیان توانستند از درون یک سیستم عدالت محور انتخاب شوند، امسال برای دومین بار تاب برداشته است.

ابتدا در مسابقات قهرمانی آسیا بود که پس از مصدومیت پیمان بیابانی، خیلی ها معتقد بودند بهتر بود کیان محمود جانلو به عنوان نفر دوم کشور به آسیا اعزام شود اما اینطور نبود و نهایتا رحمان عموزاد به قزاقستان اعزام اعزام شد تا پس از قهرمانی، عملا ملی پوش جهانی شود و به نوعی احکام خود چرخه زیر سوال برود.

در مرحله بعد هم کادر فنی به ۴ وزن اجازه حضور با دو کیلوگرم ارفاق وزن را داده که این موضوع سوالات مختلفی را در ذهن ایجاد می کند؛ ابتدا اینکه اگر قرار است مسابقات با عدالت کامل باشد، یا باید همه کشتی ها سر وزن قانونی باشد و یا ارفاق وزن برای همه؛ اینکه ۴ وزن با ارفاق باشد و بقیه بدون این موضوع، می تواند شائبه مهندسی رقابت ها از سوی کادر فنی را در ذهن تقویت کند.

از سوی دیگر اگر نفرات این اوزان در قهرمانی آسیا کشتی گرفته اند و ارفاق به آن ها به این دلیل بوده، در سایر اوزان هم نفراتی در رقابت های قاره ای کشتی گرفته اند و همه شرایط یکسانی داشته اند؛ اتفاقی که دقیقا مشخص نیست با چه علت و منطقی رخ داده اما هر چه که هست مطمئنا می تواند عدالت چرخه انتخابی را زیر سوال ببرد و باید دید کادر فنی به این موضوع چه واکنشی خواهد داشت.

جدای از بحث چرخه، نکته دیگر این است که جام تختی، به عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین تورنمنت کشتی ایران که در تقویم اتحادیه جهانی هم ثبت شده، می‌تواند ویترین کشتی ایران باشد و بحث ارفاق وزن در برخی اوزان و نبود آن در سایر اوزان، می‌تواند وجهه این رقابت‌ها را هم زیر سوال ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *