خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

مروری بر نتایج جام جهانی انفرادی کشتی آزاد؛ ۸ طلا و بدون حتی یک باخت، رکورد جالب روس ها

تیم ملی کشتی آزاد روسیه-سعداله اف-جام جهانی صربستان
نویسنده:

محسن اخلاقی

تاریخ :

30 آذر 1399


ساعت :

۱۷:۴۲

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

روسیه در حالی جام جهانی کشتی آزاد را با ۸ مدال طلا به پایان رساند که هیچکدام از نفرات این کشور روی تشک مغلوب حریف نشدند.


خانه کشتیجام جهانی کشتی آزاد مطابق پیش‌بینی‌ها همانند مسابقات فرنگی با قدرت‌نمایی کشتی روسیه به پایان رسید و این کشور توانست ۸ طلا از ۱۰ مدال طلای این مسابقات را از آن خود کند.

در غیاب تیم‌های امریکا، کوبا، گرجستان، قزاقستان و ژاپن و در حالی که برخی کشورها مانند ایران و ازبکستان نیز با تنها یک کشتی‌گیر در این رقابت‌ها حاضر شده بودند، مسابقات آزاد در مجموع سطح پایین‌تری نسبت به رقابت‌های فرنگی داشت. 

روسیه در ۹ وزن از نفرات برتر رقابت‌های قهرمانی کشور خود سود می‌برد و تنها در وزن ۱۲۵ کیلوگرم شمیل شریپوف جایگزین آلن خوگایف قهرمان روسیه شده بود. از ۱۰ کشتی‌گیر روس ها ۸ نفر به مدال طلا رسیدند و در دو وزن نیز کشتی‌گیران این کشور با مصدومیت از ادامه مسابقات باز ماندند. چرمن ولیف در ۷۰ کیلوگرم و گاجی‌مراد رشیدوف در ۶۵ کیلوگرم نفرات ناکام روسیه بودند. 

از نکات جالب این مسابقات نتایج بسیار ضعیف تیم کشتی آزاد هند بود. این کشور که در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ نورسلطان در کشتی آزاد مردان ۴ مدال نقره و برنز کسب کرده بود، علی‌رغم استفاده از تمام نفرات مطرح خود (به غیر از باجرانگ پونیا) دست خالی و بدون مدال مسابقات را ترک کرد.

رده بندی اوزان ده گانه:

۵۷ کیلوگرم:
۱- زائور اوگویف (روسیه)
۲- آرسن هاروتونیان (ارمنستان)
۳- آندری یاتسنکو (اوکراین) و رحمان عموزاد (ایران)

۶۱ کیلوگرم:
۱- عباس‌گاجی ماگمدوف (روسیه)
۲- اخمدنبی گوارزاتیلوف (آذربایجان)
۳- آگوستین دستریباتس (آرژانتین) و گئورگی وانجلوف (بلغارستان)

۶۵ کیلوگرم:
۱- وازگن توانیان (ارمنستان)
۲- اسماعیل موسوکایف (مجارستان)
۳- گور اگانسیان (اوکراین) و حاجی علیف (آذربایجان)

۷۰ کیلوگرم:
۱- ماگمدمراد گادژیف (لهستان)
۲- حیدر یاووز (ترکیه)
۳- آرمن آندرئاسیان (ارمنستان) و اسلامبک اروزبکوف (قرقیزستان)

۷۴ کیلوگرم:
۱- رزمبک جمالوف (روسیه)
۲- فرانک چامیزو (ایتالیا)
۳- فضلی ارییلماز (ترکیه) و تیموراز سالکازانوف (اسلواکی)

۷۹ کیلوگرم:
۱- اخمد عثمانوف (روسیه)
۲- محمد نوری کوتان‌اوغلو (ترکیه)
۳- واسیل میخایلوف (اوکراین) و ماگمدخبیب کادی‌ماگمدف (بلاروس)

۸۶ کیلوگرم:
۱- دارن کوروگلیف (روسیه)
۲- زبیگنیف بارانوفسکی (لهستان)
۳- عثمان گوچن (ترکیه) و پیوتر یانولوف (مولداوی)

۹۲ کیلوگرم:
۱- علیخان جبرئیلوف (روسیه)
۲- گئورگی روبایف (مولداوی)
۳- ارهان یایلاجی (ترکیه) و ساموئل شرر (سوئیس)

۹۷ کیلوگرم:
۱- عبدالرشید سعدالله‌اف (روسیه)
۲- الکساندر هوشتین (بلاروس)
۳- سلیمان کارادنیز (ترکیه) و اخمد باتایف (بلغارستان)

۱۲۵ کیلوگرم:
۱- شمیل شریپوف (روسیه)
۲- روبرت باران (لهستان)
۳- آیال لازارف (قرقیزستان) و دنیس خرامیانکوف (بلاروس)

بررسی نتایج مهم اوزان ده گانه:

در وزن ۵۷ کیلوگرم قهرمان دو سال اخیر جهان با از دست دادن تنها یک امتیاز فنی در کل مسابقات آن هم مقابل رحمان عموزاد ۱۸ ساله با اقتدار به مدال طلا رسید. زائور اوگویف در فینال نیز آرسن هاروتونیان ارمنی را در تایم اول ۱۰-۰ شکست داد. حادثه بزرگ این وزن شکست راوی کومار هندی بود. نفر سوم جهان در نخستین کشتی خود با ضربه فنی مغلوب کشتی‌گیر مجارستانی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

اوج رقابت‌ها در وزن ۶۵ کیلوگرم بود. مسابقاتی که با حضور چند کشتی‌گیر مطرح جهان سنگین‌تر از سایر اوزان به نظر می‌رسید. در دور نخست این وزن گاجی‌مراد رشیدوف قهرمان کنونی جهان در همان ثانیه‌های نخستین کشتی مقابل حاجی علیف آذری مصدوم شد و به مسابقات ادامه نداد. علیف نیز در مرحله نیمه نهایی ۷-۶ مغلوب موسکایف کشتی‌گیر روسی‌الاصل مجار شد. موسکایف که با این پیروزی مدعی نخست مدال طلا بود، در دیدار نهایی مقابل وازگن توانیان ارمنی در حالی که تا دقیقه پایانی ۱-۱ پیش بود، با یک غفلت در خاک نشست و با چند بارانداز در نهایت ۹-۱ شکست خورد. جالب اینکه این کشتی‌گیر ارمنی در آخرین تورنمنت رسمی خود پیش از گسترش ویروس کرونا در جام تختی در همان دور نخست ۵-۰ مغلوب خیرالله قهرمانی شده بود. 

جذاب‌ترین کشتی مسابقات در فینال وزن ۷۴ کیلوگرم اتفاق افتاد. رزمبک جمالوف کشتی‌گیر جوان روس که با موفقیت در مسابقات قهرمانی روسیه جایگزین زائوربک سیداکوف قهرمان جهان شده بود، مقابل فرانک چامیزو کشتی‌گیر نامدار ایتالیایی قرار گرفت. این مسابقه تا ثانیه‌های پایانی با برتری ۲-۱ چامیزو همراه بود، اما وی در لحظات پایانی توسط جمالوف به پل رفت و پس از یک چلنج ناموفق با نتیجه ۴-۲ مغلوب کشتی‌گیر روس شد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم و در غیاب حسن یزدانی و دیوید تیلور، نماینده روسیه به مدال طلا رسید. دارن کوروگلیف که بدون دردسر به فینال مسابقات رسید، در دیدار نهایی در شرایطی که ۳-۱ از زبیگنیف بارانوفسکی لهستانی پیش بود، با زیرگیری حریف مواجه شد ولی با گریختن از این خطر، حریف را در خاک نشاند تا ۵-۱ به پیروزی برسد. در این وزن دیپاک پونیا از هندوستان که در فینال مسابقات جهانی ۲۰۱۹ حاضر به مقابله با حسن یزدانی نشده بود، پس از شکست مقابل کوروگلیف، در دیدار رده‌بندی نیز مقابل کشتی‌گیر مولداوی شکست خورد تا آخرین امید هند برای مدال نیز ناکام شود.

عبدالرشید سعدالله‌اف در غیاب رقبای امریکایی و ایرانی خود به راحتی مدال طلای وزن ۹۷ کیلوگرم را بر گردن آویخت. تانک روس ها که مقتدرانه به فینال رسیده بود، در رقابت نهایی با انصراف حریف بلاروس بدون کشتی به برتری رسید.

روس‌ها در ۱۲۵ کیلوگرم نیز در غیاب مدعیان سنتی این وزن به مدال طلا رسیدند. شمیل شریپوف که اولین حضور خود در یک تورنمنت رسمی بین‌المللی را تجربه می‌کرد، در فینال ۴-۱ از سد رادوسلاو باران نایب قهرمان اروپا از کشور لهستان گذشت.

در اوزان غیرالمپیکی روسیه در سه وزن به مدال طلا رسید. در وزن ۷۰ کیلوگرم در غیاب کشتی‌گیر روسیه، ماگمدمراد گادژیف داغستانی که چند سالی است برای لهستان کشتی می‌گیرد مدال طلا را تصاحب کرد. یکی از شگفتی‌سازان این مسابقات کشتی‌گیر ۶۱ کیلوگرم آرژانتینی بود که علی‌رغم قرعه سخت با شایستگی به مدال برنز جام جهانی رسید. آگوستین دستریباتس که پیش‌تر سهمیه المپیک در وزن ۶۵ کیلوگرم را نیز به دست آورده بود، در وزن تخصصی خود با شکست کشتی‌گیران مطرحی از هند، قرقیزستان و ارمنستان و تنها یک باخت مقابل قهرمان مسابقات از روسیه به مدال برنز رسید تا اولین مدال کشورش در یک تورنمنت معتبر جهانی در کشتی مردان را کسب کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *