خانه کشتی | رسانه تخصصی کشتی

شعار سایت

کشتی ایران در المپیک ۲۰۲۰ به دنبال پاک کردن خاطرات تلخ المپیک ۱۹۶۴ توکیو

نویسنده:

اسماعیل خانبابایی

تاریخ :

2 مرداد 1400


ساعت :

۱۴:۲۹

منبع:

اختصاصی خانه کشتی

با تمام حرف و حدیث ها بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از روز گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی آغاز شد و تا چند روز دیگر نیز رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی المپیک با یک سال تاخیر در سال ۲۰۲۱ برگزار می گردد.


خانه کشتی– این دومین بار است که شهر توکیو پایتخت کشور ژاپن میزبان رویداد بزرگی چون المپیک است. این کشور  در سال ۱۹۶۴ نیز میزبانی المپیک را تجربه کرده است. گرچه آن دوره تیم پرستاره ای در این المپیک داشتیم، اما تیم‌های ترکیه و شوروی مقام های نخست را در دو رشته کشتی آزاد و فرنگی بدست آوردند. البته از نظر مرغوبیت مدال ژاپنی ها با ۳ مدال طلا در کشتی آزاد و دو مدال طلا در کشتی فرنگی در صدر تیم های حاضر قرار گرفتند. تیم کشتی کشورمان نیز با ۷ آزادکار و ۵ فرنگی‌کار در توکیو به میدان رفت، اما در عین ناباوری تنها به دو مدال برنز در کشتی آزاد دست یافت. نتیجه‌ای که کمتر کسی فکر می‌کرد از تیم  پرستاره کشتی آزاد بدست آید و اینگونه بدون باخت با ناکامی روبرو شوند.

در کشتی آزاد علی اکبر حیدری، عبدالله موحد، محمدعلی صنعتکاران و منصور مهدی‌زاده و در کشتی فرنگی رسول میرمالک از جمله کشتی‌گیرانی بودند که بدون باخت یا به مدال نرسیدند و یا  مدال خوش رنگ تر را از دست دادند. غلامرضا تختی کاپیتان تیم اعزامی بود که چهارمین المپیک را پس از یک مدال طلا و دو مدال نقره از سه المپیک قبلی تجربه می‌کرد، اما در توکیو جایگاهی بهتر از چهارمی پیدا نکرد. علی اکبر حیدری و محمدعلی صنعتکاران در اوزان ۵۲ و ۷۸ کیلوگرم در اولین حضور خود به مدال برنز دست یافتند. در ۵۷ کیلوگرم عبدالله خدابندلو حذف شد. محمد ابراهیم سیف پور در ۶۳ کیلوگرم ششم شد. عبدالله موحد در ۷۰ کیلوگرم پنجم شد. منصور مهدیزاده و غلامرضا تختی در اوزان ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم چهارم شدند. در کشتی فرنگی که برای دومین بار میدان المپیک را تجربه می‌کرد، به جز رسول میرمالک که در وزن ۶۲ کیلوگرم به مقام ششم دست یافت، احمد خشوعی، سیاوش شفیع زاده، حسن ابراهیمیان و اصغر ذوقی از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

این بار اما در المپیک توکیو تیم کشتی کشورمان با شش آزادکار و پنج فرنگی کار به دنبال پاک کردن خاطرات تلخ المپیک ۱۹۶۴ خواهد بود. کشتی گیرانی که شانس کسب مدال هستند، البته درصورتی که به این باور رسیده باشند که آنان هم می توانند بر روی سکوی المپیک قرار گیرند. در غیر این صورت یک اشتباه و یا محاسبه غلط، بی شک ضربه جبران ناپذیری به آن ها خواهد زد و زحمات چندین ساله شان را از بین خواهد برد. حتی این شرایط برای حسن یزدانی که مدال طلای المپیک و جهان را در ویترین افتخاراتش دارد صادق است. کشتی گیران کشورمان باید بدانند که میدان المپیک جای اشتباه کردن نیست و باید شش دانگ بود و برای پیروزی تا پای جان کوشش کرد و جنگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *